25 Ιαν 2011

Απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς από το ΄13

της Μάρως Τσαντήλα:
Ως το τέλος του μήνα αναμένεται η κατάθεση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο θα ρυθμίζει σειρά... σημαντικών θεμάτων που αφορούν στις ταχυδρομικές υπηρεσίες και άλλα ζητήματα σχετικά με τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών.

Με τη θεσμοθέτησή του το σχέδιο νόμου θα επιλύσει σημαντικές εκκρεμότητες που αφορούν στα ΕΛΤΑ, για τα οποία προωθείται η ιδιωτικοποίηση σε σημαντικό ποσοστό, ενώ, εφόσον υλοποιηθούν οι προβλέψεις του, εκτιμάται ότι θα δώσει λύσεις και σε προβλήματα που απασχολούν τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, διαμορφώνοντας το κατάλληλο έδαφος για την υλοποίηση επενδύσεων του χώρου που παραμένουν σε εκκρεμότητα.

Το σχέδιο νόμου προβλέπει την πλήρη απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς το 2013, παράλληλα όμως διατηρεί τα ΕΛΤΑ ως πάροχο καθολικής υπηρεσίας για 15ετή περίοδο, έως το 2028. Στο πλαίσιο του σχεδίου νόμου προβλέπονται η δημιουργία ταμείου επιδότησης της καθολικής υπηρεσίας και η σύντμηση του χρόνου έκδοσης των αδειών εγκατάστασης κινητής τηλεφωνίας σε μόλις 4 μήνες, έναντι τουλάχιστον δύο ετών που ισχύει σήμερα στην πράξη.

Για τον κλάδο των ταχυδρομείων εισάγεται η πλήρης απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς, από την 1η Ιανουαρίου του 2013, ενώ παράλληλα καθορίζονται τα κριτήρια για το περιερχόμενο και τον χαρακτήρα της καθολικής υπηρεσίας, η οποία θα συνίσταται σε παροχή ταχυδρομικής υπηρεσίας τουλάχιστον 5 εργάσιμες ημέρες την εβδομάδα, πλην εξαιρετικών περιστάσεων ή γεωγραφικών συνθηκών και θα περιλαμβάνει:

-Μία περισυλλογή την ημέρα.
-Μια διανομή την ημέρα στην οικία ή στην έδρα κάθε φυσικού ή νομικού προσώπου ή, κατά παρέκκλιση και υπό προϋποθέσεις σε προσήκουσες εγκαταστάσεις και περιλαμβάνει τουλάχιστον:
-Την περισυλλογή, μεταφορά, διαλογή και διανομή ταχυδρομικών αντικειμένων βάρους έως 2 kg.
-Την περισυλλογή, μεταφορά, διαλογή και διανομή ταχυδρομικών δεμάτων βάρους έως 20 kg, με τη δυνατότητα θέσπισης ειδικών ρυθμίσεων για την κατ' οίκον διανομή τέτοιων δεμάτων.
-Τις υπηρεσίες των συστημένων και των επιστολών με δηλωμένη αξία.

Έως το 2028 καθολικός πάροχος τα ΕΛΤΑ
Ο φορέας καθολικής υπηρεσίας θα επιλέγεται είτε με διαγωνιστική διαδικασία, είτε με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, ωστόσο αυτό θα ισχύσει μετά το 2028, οπότε και θα λήξει η περίοδος κατά την οποία τα ΕΛΤΑ θα είναι ο φορέας παροχής καθολικής υπηρεσίας.

Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται ότι τα ΕΛΤΑ αναλαμβάνουν τον συγκεκριμένο ρόλο για διάστημα 15 ετών από την έναρξη της πλήρους απελευθέρωσης, δηλαδή έως την 31η Δεκεμβρίου του 2028, έχοντας το αποκλειστικό δικαίωμα περισυλλογής, διαλογής, μεταφοράς και διανομής των αντικειμένων αλληλογραφίας με όριο βάρους τα 50 γραμμάρια.

Ουσιαστικά, πρόκειται για ρύθμιση με την οποία η κυβέρνηση προικοδοτεί τα ΕΛΤΑ ώστε η εταιρία να καταστεί περισσότερο ελκυστική σε ιδιώτες επενδυτές, αφού προωθείται η ιδιωτικοποίηση σημαντικού ποσοστού της.

Επιπλέον, με το σχέδιο νόμου προβλέπονται και κυρώσεις σε περίπτωση παραβάσεων, οι οποίες θα φτάνουν έως και την επιβολή προστίμου μέχρι και 500.000 ευρώ αλλά και ανάκληση της άδειας της εταιρίας που παρανομεί, προσωρινά ή οριστικά ανάλογα με την παράβαση.

One stop shop για τις κεραίες κινητής
Ιδιαίτερα σημαντικές είναι και οι ρυθμίσεις που προβλέπονται στο τμήμα του σχεδίου νόμου που αφορά στις τηλεπικοινωνίες όπου ρυθμίζονται θέματα τα οποία σχετίζονται με την αδειοδότηση των κεραιοσυστημάτων.

Με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου προβλέπεται η καθιέρωση της μονοαπευθυντικής διαδικασίας. Η ΕΕΤΤ θα αναλαμβάνει και θα διεκπεραιώνει όλες τις διαδικασίες αδειοδότησης κεραιών και παροχής πληροφοριών για δίκτυα επικοινωνιών σε χρονικό διάστημα τεσσάρων μηνών.

Παράλληλα, όμως, για να μην υπάρχουν αμφιβολίες σχετικά με την τήρηση της νομοθεσίας σε ό,τι αφορά την εκπομπή ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας, προβλέπεται η δημιουργία πανελλαδικού τηλεμετρικού δικτύου συνεχούς μέτρησης και καταγραφής των επιπέδων ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας.
Η συγκεκριμένη ρύθμιση χαρακτηρίζεται πολύ σημαντική από την πλευρά των εταιριών κινητής τηλεφωνίας γιατί θα απελευθερώσει σημαντικές επενδύσεις στον κλάδο, που λιμνάζουν εξαιτίας των σοβαρών εμποδίων που προκαλούν η πολυδαίδαλη νομοθεσία και η γραφειοκρατία.  
Πηγή: www.euro2day.gr