Υπέρ της ολοκλήρωσης της παράδοσης των
ταχυδρομικών υπηρεσιών, στην κερδοσκοπία της αγοράς, τάχθηκαν χτες ΠΑΣΟΚ
- ΝΔ και ΛΑ.Ο.Σ., ψηφίζοντας επί της αρχής στην Ολομέλεια της Βουλής
νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, με τίτλο «Ρύθμιση ....
λειτουργίας της ταχυδρομικής αγοράς». Στον αντίποδα αυτής της λογικής, η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Β. Νικολαΐδου πρότεινε οι ταχυδρομικές υπηρεσίες να αποτελέσουν «κοινωνική ιδιοκτησία με εργατικό και λαϊκό έλεγχο».
«Θα καταψηφίσουμε το νομοσχέδιο» ξεκαθάρισε στην παρέμβασή της η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Β.Νικολαΐδου, τονίζοντας ότι «κινείται στην πλήρη παράδοση του κλάδου στο μεγάλο ιδιωτικό κεφάλαιο». Το κυρίαρχο ερώτημα είναι - είπε - αν τις ταχυδρομικές υπηρεσίες «τις αντιμετωπίζουμε σαν εμπόρευμα ή σαν δικαίωμα; Εμείς το αντιμετωπίζουμε σαν δικαίωμα που το έχουν όλοι». Επισήμανε, παράλληλα, πως «το νομοσχέδιο ενσωματώνει στην ελληνική νομοθεσία ευρωπαϊκή οδηγία, με την οποία τα κράτη υποχρεώνονται να καταργήσουν τα αποκλειστικά δικαιώματα που χορηγεί στις κρατικές ταχυδρομικές υπηρεσίες». Για τη στόχευση του προτεινόμενου νόμου, η βουλευτής του ΚΚΕ επισήμανε ότι αφορά την «διασφάλιση πεδίων επένδυσης» για τα συσσωρευμένα κέρδη του κεφαλαίου και στη «διαμόρφωση μιας ενιαίας ταχυδρομικής αγοράς». Πρακτικά, τόνισε η Β. Νικολαΐδου, αυτό «οδηγεί στην κυριαρχία της αγοράς από 2-3 μονοπώλια» και «το μόνο σίγουρο είναι ότι η ψήφισή του θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών και σε πλήγμα στο απόρρητο των επικοινωνιών». Η Β. Νικολαΐδου αναφέρθηκε στις επιπτώσεις της λεγόμενης απελευθέρωσης της ταχυδρομικής αγοράς που έχει ξεκινήσει από την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ, επισημαίνοντας ότι «στις ταχυδρομικές υπηρεσίες από το 2004 έως το 2010 υπάρχει αύξηση τιμών που υπερβαίνει το 18%» ενώ κυριαρχεί η «μερική απασχόληση και επιδείνωση της θέσης των εργαζομένων». Ειδική αναφορά έκανε η βουλευτής του ΚΚΕ στην κατάργηση της ατέλειας που ορίζεται στο νομοθέτημα, τονίζοντας πως «δεν μπορεί να κλείσετε με αυτό το νομοσχέδιο τη λειτουργία των μαζικών φορέων. Τους απαγορεύετε τη στοιχειώδη λειτουργία με τα μέλη τους». Ζήτησε την απόσυρση της συγκεκριμένης ρύθμισης, λέγοντας ότι «είναι ζωτικό το θέμα της λειτουργίας τους».
Επιχειρώντας να υπερασπιστεί το νομοθέτημα η εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ Αφροδίτη Παπαθανάση σημείωσε ότι οι εταιρείες που θα δραστηριοποιηθούν στο χώρο «θα καταβάλουν ετήσια ανταποδοτικά τέλη», αναφέροντας ότι υπάρχουν ρυθμίσεις που εγγυώνται τον «υγιή ανταγωνισμό και τη διαφάνεια». Στην ίδια «ρότα» και ο εισηγητής της ΝΔ Σάββας Αναστασιάδης, ο οποίος υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο «θα συμβάλει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας» και «ο ταχυδρομικός τομέας θα συνδεθεί με εναλλακτικές πηγές επικοινωνίας», ώστε να υπάρξει «αναβάθμιση υπηρεσιών».
λειτουργίας της ταχυδρομικής αγοράς». Στον αντίποδα αυτής της λογικής, η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Β. Νικολαΐδου πρότεινε οι ταχυδρομικές υπηρεσίες να αποτελέσουν «κοινωνική ιδιοκτησία με εργατικό και λαϊκό έλεγχο».
«Θα καταψηφίσουμε το νομοσχέδιο» ξεκαθάρισε στην παρέμβασή της η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Β.Νικολαΐδου, τονίζοντας ότι «κινείται στην πλήρη παράδοση του κλάδου στο μεγάλο ιδιωτικό κεφάλαιο». Το κυρίαρχο ερώτημα είναι - είπε - αν τις ταχυδρομικές υπηρεσίες «τις αντιμετωπίζουμε σαν εμπόρευμα ή σαν δικαίωμα; Εμείς το αντιμετωπίζουμε σαν δικαίωμα που το έχουν όλοι». Επισήμανε, παράλληλα, πως «το νομοσχέδιο ενσωματώνει στην ελληνική νομοθεσία ευρωπαϊκή οδηγία, με την οποία τα κράτη υποχρεώνονται να καταργήσουν τα αποκλειστικά δικαιώματα που χορηγεί στις κρατικές ταχυδρομικές υπηρεσίες». Για τη στόχευση του προτεινόμενου νόμου, η βουλευτής του ΚΚΕ επισήμανε ότι αφορά την «διασφάλιση πεδίων επένδυσης» για τα συσσωρευμένα κέρδη του κεφαλαίου και στη «διαμόρφωση μιας ενιαίας ταχυδρομικής αγοράς». Πρακτικά, τόνισε η Β. Νικολαΐδου, αυτό «οδηγεί στην κυριαρχία της αγοράς από 2-3 μονοπώλια» και «το μόνο σίγουρο είναι ότι η ψήφισή του θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών και σε πλήγμα στο απόρρητο των επικοινωνιών». Η Β. Νικολαΐδου αναφέρθηκε στις επιπτώσεις της λεγόμενης απελευθέρωσης της ταχυδρομικής αγοράς που έχει ξεκινήσει από την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ, επισημαίνοντας ότι «στις ταχυδρομικές υπηρεσίες από το 2004 έως το 2010 υπάρχει αύξηση τιμών που υπερβαίνει το 18%» ενώ κυριαρχεί η «μερική απασχόληση και επιδείνωση της θέσης των εργαζομένων». Ειδική αναφορά έκανε η βουλευτής του ΚΚΕ στην κατάργηση της ατέλειας που ορίζεται στο νομοθέτημα, τονίζοντας πως «δεν μπορεί να κλείσετε με αυτό το νομοσχέδιο τη λειτουργία των μαζικών φορέων. Τους απαγορεύετε τη στοιχειώδη λειτουργία με τα μέλη τους». Ζήτησε την απόσυρση της συγκεκριμένης ρύθμισης, λέγοντας ότι «είναι ζωτικό το θέμα της λειτουργίας τους».
Επιχειρώντας να υπερασπιστεί το νομοθέτημα η εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ Αφροδίτη Παπαθανάση σημείωσε ότι οι εταιρείες που θα δραστηριοποιηθούν στο χώρο «θα καταβάλουν ετήσια ανταποδοτικά τέλη», αναφέροντας ότι υπάρχουν ρυθμίσεις που εγγυώνται τον «υγιή ανταγωνισμό και τη διαφάνεια». Στην ίδια «ρότα» και ο εισηγητής της ΝΔ Σάββας Αναστασιάδης, ο οποίος υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο «θα συμβάλει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας» και «ο ταχυδρομικός τομέας θα συνδεθεί με εναλλακτικές πηγές επικοινωνίας», ώστε να υπάρξει «αναβάθμιση υπηρεσιών».