Συγκεκριμένα, όπως αποκαλύπτει η Έκθεση Βιωσιμότητας, ακόμα δεν έχουν αποφασιστεί οι όροι και οι προϋποθέσεις για την εφαρμογή των ....
αποφάσεων του Eurogroup και με τις εισηγήσεις της Τρόικας περί νέων μέτρων, γίνεται σαφές ότι θα υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες και ασφυκτική εποπτεία στην ελληνική πλευρά.
Επιπλέον, αν και η Αθήνα διαβεβαιώνει ότι με μέτρα που συμφωνήθηκαν καλύπτεται πλήρως ο στόχος της μείωσης του χρέους στο 124% το 2020, στην Έκθεση επισημαίνεται ότι θα πρέπει να αποφασιστούν και μερικά μέτρα ακόμα, επιβεβαιώνοντας ουσιαστικά την επικεφαλής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου η οποία αμέσως μετά τη δραματική συνεδρίαση του Eurogroup είχε κάνε λόγο για «κενό» 3% του ΑΕΠ.
Ακόμη, το προσχέδιο της συγκεκριμένης έκθεσης, με ημερομηνία 27 Νοεμβρίου 2012 (μια ημέρα μετά το Eurogroup της περασμένης Δευτέρας) εμφανίζει την θετική εισήγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εκταμίευση της δόσης των 43,7 δισ. ευρώ
Με βάση το χρονοδιάγραμμα, την Τετάρτη 5
Δεκεμβρίου η τελική μορφή αυτής της έκθεσης θα απασχολήσει το Κολέγιο
των Επιτρόπων και στη συνέχεια θα τεθεί προς έγκριση στο Εurogroup.
Τα βασικά σημεία της έκθεσης αποτελούν τα εξής σημεία:
Α) Εγκρίνονται η 2η, η 3η και 4η δόση του νέου μνημονίου με προϋπόθεση την τήρηση των δεσμεύσεων.
Β) Νέα μέτρα 6,4 δισ. ευρώ πρέπει να αποφασιστούν ως τον Μάρτιο του 2013 για την περίοδο 2015 – 2016.
Γ) Ο Ειδικός Λογαριασμός για την εξυπηρέτηση του χρέους θα τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος. Θα μπαίνουν σε αυτόν όλα τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις, τα επιπλέον φορολογικά έσοδα όταν η Ελλάδα περάσει σε φάση πρωτογενούς πλεονάσματος καθώς και το 30% των επιπλέον του στόχου εσόδων.
Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι η έκθεση χαρακτηρίζεται ημιτελής, μιας και απομένει το αποτέλεσμα της επαναγοράς των ομολόγων.
Γ) Ο Ειδικός Λογαριασμός για την εξυπηρέτηση του χρέους θα τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος. Θα μπαίνουν σε αυτόν όλα τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις, τα επιπλέον φορολογικά έσοδα όταν η Ελλάδα περάσει σε φάση πρωτογενούς πλεονάσματος καθώς και το 30% των επιπλέον του στόχου εσόδων.
Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι η έκθεση χαρακτηρίζεται ημιτελής, μιας και απομένει το αποτέλεσμα της επαναγοράς των ομολόγων.
Η επαναγορά αφορά και τα ομόλογα 4 δισ. ευρώ υπό ξένο δίκαιο που δεν μπήκαν στο PSI.
Από τα 62 δισ. ευρώ ομολόγων που
κυκλοφορούν τα 15 δισ. ευρώ ανήκουν σε ελληνικές τράπεζες και τα 8 στα
ασφαλιστικά ταμεια, ενώ το Eurogroup πρότεινε ως τιμή διαπραγμάτευσης το
κλείσιμο της 23ης Νοεμβρίου, ήτοι περίπου 28 σεντ ανά ευρώ.
Οι ελληνικές τράπεζες θα λάβουν 23 δισ. ευρώ για ανακεφαλαιοποίηση στο πρώτο τρίμηνο του 2013, ενώ εκτός από την επαναγορά θα χρειαστούν πρόσθετες παρεμβάσεις για τη μείωση του χρέους στο 124% του ΑΕΠ το 2020. Οι όροι και οι προϋποθέσεις για την ενεργοποίηση των εργαλείων που αποφάσισε το Eurogroup μένει ακόμη να εξειδικευτούν από την Τρόικα.
Ωστόσο, η επιστροφή στις αγορές δυσχεραίνεται από τη συσσώρευση υποχρεώσεων από το 2022 και μετά.
Τέλος, σε αντίθεση με την πρώτη η
δεύτερη έκθεση περιλαμβάνει την τελική αξιολόγηση, η οποία αποτελείται
από το πράσινο φως για την εκταμίευση αλλά και από την έκθεση για τη
βιωσιμότητα. Οι ελληνικές τράπεζες θα λάβουν 23 δισ. ευρώ για ανακεφαλαιοποίηση στο πρώτο τρίμηνο του 2013, ενώ εκτός από την επαναγορά θα χρειαστούν πρόσθετες παρεμβάσεις για τη μείωση του χρέους στο 124% του ΑΕΠ το 2020. Οι όροι και οι προϋποθέσεις για την ενεργοποίηση των εργαλείων που αποφάσισε το Eurogroup μένει ακόμη να εξειδικευτούν από την Τρόικα.
Ωστόσο, η επιστροφή στις αγορές δυσχεραίνεται από τη συσσώρευση υποχρεώσεων από το 2022 και μετά.
Η τελευταία χαρακτηρίζεται ημιτελής, καθώς εκκρεμεί το αποτέλεσμα της επαναγοράς, ωστόσο αποκαλύπτει τα εξής:
Α) Στα 600 εκατ. ευρώ υπολογίζει η Ε.Ε. το όφελος στο χρέος από την εμπλοκή των τίτλων μειωμένης εξασφάλισης που έχουν οι μεγάλες ελληνικές τράπεζες στη μείωση των χρηματοδοτικών τους αναγκών.
Β) Το δεκαετές μορατόριουμ στην πληρωμή τόκων από τα δάνεια του EFSF θα είναι έντοκο και δεν θα προκαλέσει ζημία στον μηχανισμό.
Γ) Η επαναγορά χρέους απευθύνεται και σε ομολογιούχους που κατέχουν ομόλογα ύψους 4 δισ. ευρώ σε ξένο δίκαιο και τα οποία δεν μπήκαν στο PSI.
Δ) Ακόμη, αναφέρεται ξεκάθαρα ότι για να μειωθεί το χρέος στο 124% του ΑΕΠ το 2020 θα υπάρξουν και νέα έκτακτα μέτρα, τα οποία δεν έχουν συμφωνηθεί ακόμη.
Ε) Εξηγεί ότι εξαιτίας των μεταθέσεων στις πληρωμές δανείων η Ελλάδα μετά το 2022 θα βρεθεί αντιμέτωπη με σημαντικό όγκο χρεών τα οποία θα πρέπει να εξοφληθούν, κάτι που μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στην επιστροφή της στις αγορές.
Ταυτόχρονα περιγράφει με ακόμα μεγαλύτερη λεπτομέρεια τον μηχανισμό ελέγχου των δαπανών, όπως μεταξύ άλλων εισηγείται την ενίσχυση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής. Παράλληλα, προβλέπει ότι θα μπορεί το ΥΠΟΙΚ να βάλει υπό τον άμεσο έλεγχό του φορείς που δεν προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα.
Πηγή: crime.gr