21 Μαρ 2013

Εκσυγχρονισμός των ΕΛΤΑ και στο... βάθος ιδιωτικοποίηση

Της Μαρίας Μόσχου
Να ανατρέψουν τη σημερινή εικόνα των Ελληνικών Ταχυδρομείων και να τα κάνουν πιο ελκυστικά στον οποιονδήποτε επενδυτή ενόψει της ιδιωτικοποίησης τους, θα επιχειρήσει ομάδα πανεπιστημιακών που κλήθηκε από τη διοίκηση των ΕΛΤΑ να εκπονήσει μελέτη ....
για το μέλλον του οργανισμού στην πλήρως απελευθερωμένη ταχυδρομική αγορά. Το Επιστημονικό Συμβούλιο θα ασχοληθεί με την αξιοποίηση των νέων ψηφιακών ευκαιριών, τον εμπλουτισμό του προϊοντικού χαρτοφυλακίου τους και την αποτελεσματική εξυπηρέτηση των πολιτών.
Πώληση
Στόχος της διοίκησης, αλλά και της κυβέρνησης είναι να καρποφορήσει η προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων που αν και ξεκίνησε το 2011 ωστόσο ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί. Προς το παρόν μοναδικός ? «μνηστήρας» φέρονται να είναι τα βελγικά ταχυδρομεία.

Οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι Lazard και PriceWaterHou-seCoopers, που ανέλαβαν την πώληση του 90% των Ελληνικών Ταχυδρομείων, πραγματοποίησαν στο τέλος του τις πρώτες επαφές με τους πιθανούς ενδιαφερόμενους απ΄ όπου προέκυψε ότι τα Ολλανδικά και τα Γερμανικά ταχυδρομεία δεν ενδιαφέρονται για την εξαγορά των ΕΛΤΑ. Μοναδικός «άσσος» στην πώληση είναι η «προίκα» που δόθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση στα Ελληνικά Ταχυδρομεία και αφορά την εκτέλεση της καθολικής υπηρεσίας μέχρι το 2028. Ωστόσο, η πλήρης απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς στη χώρα μας από τις αρχές του 2013 (που οδήγησε στην κατάργηση του μονοπωλίου στην αλληλογραφία κάτω των 50 γραμμαρίων) λειτουργεί ανατρεπτικά καθώς αναμένεται να «κορυφώσει» τον ανταγωνισμό σε μία αγορά όπου ήδη συρρικνώνεται.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η ταχυδρομική αγορά έχει επιστρέψει στα επίπεδα του 2000 με τα διακινούμενα αντικείμενα να φτάνουν το 2011 στα 590 εκατομμύρια (μείωση 13% σε σχέση με το 2010). Άλλο ένα βασικό πρόβλημα που εντοπίζουν οι ξένοι επενδυτές είναι το ζήτημα του υψηλού μισθολογικού κόστους που ξεπερνάει τα 300 εκατ. ευρώ ετησίως.
Το συμβούλιο θα είναι άμισθο, η σύνθεσή του καλύπτει τους τομείς της Οικονομίας, της Δημόσιας Διοίκησης και της Πληροφορικής και θα επεξεργαστεί ζητήματα τα οποία θα προσδιορίσουν την ποιότητα των παρεχόμενων από τα ΕΛΤΑ υπηρεσιών και τη θέση των Ελληνικών Ταχυδρομείων στο μέλλον, όπως:
  • Η απελευθέρωση της αγοράς, η τιμολόγηση της καθολικής υπηρεσίας, η επικαιροποίηση των κοστολογικών προτύπων.
  • Η παροχή υπηρεσιών στους πολίτες στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, η παροχή υπηρεσιών ΚΕΠ, η ηλεκτρονική τιμολόγηση.
  • Η μετεξέλιξη των ΕΛΤΑ σε e-ΕΛΤΑ, ο προσδιορισμός υπηρεσιών, η υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος.
Απαρτίζεται από τον πρύτανη του Παντείου Πανεπιστημίου καθηγητή Γρηγόρη Τσάλτα, τον Πρύτανη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητή Κωνσταντίνο Γάτσιο, τον πρόεδρο της Διοικούσας Επιτροπής του Πανεπιστημίου Δυτικής Ελλάδας καθηγητή Δημήτριο Σερπάνο, τον πρόεδρο του Δ.Σ. και διευθύνων σύμβουλο ΕΛΤΑ Κωστή Μελαχροινό και τον διευθυντή Στρατηγικής, Ανάπτυξης και Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων ΕΛΤΑ Γιώργο Βλασσόπουλο.
Πηγή: imerisia.gr