του Φώτη Κόλλια |
ιδιωτικοποιήσεων. Οσο για τους Ρώσους, εκτός από τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ εμφανίστηκαν εσχάτως και στους διαγωνισμούς για τα ακίνητα στη Χαλκιδική.
Το δυστύχημα είναι, βέβαια, πως στους περισσότερους διαγωνισμούς του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) εκδηλώνεται αρχικά ικανοποιητικό ενδιαφέρον, αλλά όταν έρχεται η ώρα των δεσμευτικών προσφορών οι περισσότεροι υποψήφιοι έχουν ...χαθεί στη διαδρομή.
Στο Ταμείο ελπίζουν πως η βελτίωση του κλίματος θα αυξήσει το ποσοστό υποψηφίων που μένει μέχρι το τέλος στη διεκδίκηση κρατικών ακινήτων ή επιχειρήσεων, αφού μόνο έτσι υπάρχει ελπίδα για αύξηση εσόδων.
Επειτα από πολλους μήνες αναμονής, η γαλλική πλευρά έκανε την πρώτη εμφάνισή της στους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ την Παρασκευή μέσω του ιπποδρομιακού στοιχήματος. Την ίδια στιγμή καταγράφεται κύμα εισόδου ισχυρών Αμερικανών επενδυτών στον τομέα του real estate, με επίκεντρο τα τουριστικά ακίνητα, αλλά και τα κτίρια που στεγάζουν δημόσιους οργανισμούς. Αλλά και οι Κινέζοι εμφανίζονται εξαιρετικά κινητικοί σε επίπεδο διερευνητικών επαφών, όπως δείχνουν τα ραντεβού με την κυβέρνηση για αεροδρόμια και λιμάνια.
Οι Γερμανοί πληρώνουν το άσχημο κλίμα που έχει διαμορφωθεί εναντίον τους και στην ουσία απέχουν από τους διαγωνισμούς του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ). Μπορεί, βέβαια, να μην διεκδικούν κρατικά περιουσιακά στοιχεία, αλλά έχουν αναλάβει αρκετές δουλειές συμβούλων κατά το παρελθόν, με απευθείας αναθέσεις, από τη διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων.
Οι Γάλλοι, πάντως, αρχίζουν να κινούνται έπειτα από μια μακρά περίοδο αναμονής και αφού ήρθε στην Ελλάδα ο πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ. Πρώτος διαγωνισμός που εμφανίζονται είναι η 20ετής παραχώρηση του αποκλειστικού δικαιώματος διεξαγωγής ιπποδρομιών και ιπποδρομιακού στοιχήματος μέσω του κολοσσού PMU. Ομως η κυβέρνηση περιμένει πολύ περισσότερα και ελπίζει πως θα επιβεβαιωθεί το γαλλικό ενδιαφέρον για διαγωνισμούς στον τομέα των μεταφορών.
Οι ελπίδες των κυβερνητικών στελεχών αναπτερώθηκαν προ ημερών όταν ήρθε στην Αθήνα ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών Frederic Cuvillier και άφησε να εννοηθεί πως η SNCF (οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι) και η Alstom ενδιαφέρονται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ ο κατασκευαστικός κολοσσός Vinci θα συμμετάσχει στο διαγωνισμό για τα περιφερειακά αεροδρόμια.
Η διαδικασία πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα ξεκινήσει εντός του επόμενου εξαμήνου, όπως έχει ανακοινώσει το υπουργείο Μεταφορών, και εκτός από τους Γάλλους, αρχικό ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει οι Ρώσοι. Βέβαια, η εμπειρία του ΤΑΙΠΕΔ από τους Ρώσους είναι δυσάρεστη, όπως προκύπτει από τα μαραθώνια παζάρια των τελευταίων ημερών για τη ΔΕΠΑ. Οι εκπρόσωποι της Gazprom ζητούν "λαγούς με πετραχήλια" προκειμένου να καταθέσουν προσφορά στο διαγωνισμό. Η εμπειρία από τους κρίσιμους διαγωνισμούς του Ταμείου δείχνει πως ο μικρός αριθμός υποψηφίων βάζει την ελληνική κυβέρνηση στη γωνία που αναγκάζεται σε υποχωρήσεις, προκειμένου να πωλήσει ένα περιουσιακό στοιχείο.
Τα αεροδρόμια στο επίκεντρο
Ο γαλλικός όμιλος Vinci, που ανέλαβε προ μηνών τη διαχείριση των πορτογαλικών αεροδρομίων, αναμένεται να συμμετάσχει στο διαγωνισμό για τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας που παραχωρούνται μέσω δύο ξεχωριστών διαγωνισμών. Η Vinci διαχειρίζεται ήδη τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου, είναι επικεφαλής της κοινοπραξία Ολυμπία Οδός που κατασκευάζει το τμήμα Κόρινθος – Πάτρα, ενώ συμμετέχει και στην κοινοπραξία που έχει αναλάβει τον άξονα Μαλιακός – Κλειδί, μεγαλύτερος μέτοχος της οποίας είναι η Hochtief.
Σύμφωνα με την προκήρυξη στην πρώτη ομάδα περιφερειακών αεροδρομίων εντάσσονται τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου, Καβάλας και Χανίων. Στην προκήρυξη αναφέρεται πως κατά τη διάρκεια της διαδικασίας το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμπεριλάβει στην "Ομάδα Α" μέχρι τρία από τα ακόλουθα αεροδρόμια: Αλεξανδρούπολης, Καλαμάτας, Νέας Αγχιάλου και Αράξου.
Στη δεύτερη ομάδα εντάσσονται τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σαντορίνης, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Σκιάθου και Σάμου. Στην "ομάδα Β" μπορεί να προστεθούν μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου. Οι όμιλοι που θα κερδίσουν τους δύο διαγωνισμούς θα αναλάβουν τη διαχείριση των αεροδρομίων για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 30 ετών.
Η Vinci είχε συζητήσει στο παρελθόν και με τη γερμανική Hochtief η οποία αποσύρεται από τον τομέα διαχείρισης αεροδρομίων και προωθεί την πώληση της συμμετοχής της σε έξι αερολιμένες.
Ειδικά για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», όμως, ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει, πάντως, και Κινέζοι οι οποίοι, μάλιστα, έχουν συναντηθεί δύο φορές με τον υπουργό Οικονομικών Γ. Στουρνάρα, αλλά και με τον πρωθυπουργό Αντ. Σαμαρά. Οι όμιλοι Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Asset Management εδώ και δύο χρόνια «περικυκλώνουν» το αεροδρόμιο της Αθήνας.
Βλέπουν ακίνητα οι Αμερικανοί
Στα ακίνητα επικεντρώνεται το ενδιαφέρον των Αμερικανών οι οποίοι έχουν ήδη επικρατήσει σε έναν από τους σχετικούς διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ. Η αμερικανική NCH Capital ανέλαβε την εκμετάλλευση του ακινήτου στην Κασιόπη Κέρκυρας. Μεταξύ των ενδιαφερομένων για την απόκτηση του Αστέρα Βουλιαγμένης περιλαμβάνεται κατά πληροφορίες και το κολοσσιαίο αμερικανικό fund Colony Capital το οποίο διαχειρίζεται περισσότερα από 50 δισ. δολάρια επενδεδυμένα σε ακίνητα. Στους διεκδικητές του Αστέρα βρίσκεται και η Dolphin Capital Investors (του Μίλτου Καμπουρίδη, πρώην στελέχους του ομίλου Τζ. Σόρρος) μεγαλύτερος μέτοχος της οποίας είναι η αμερικανική Third Point.
Η Third Point συμμετείχε και στο διαγωνισμό του ΟΠΑΠ, ενώ κατά πληροφορίες έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τα 28 κτίρια του Δημοσίου. Πρόκειται για 28 κτίρια που στεγάζουν κρατικές υπηρεσίες (από την Ασφάλεια Αττικής μέχρι το υπουργείο Πολιτισμού και εφορίες) τα οποία πωλούνται. Το δημόσιο δεσμεύεται πως θα καταβάλλει τα ενοίκια στο νέο αγοραστή για τα επόμενα 20 – 25 χρόνια. Μεταξύ των υποψηφίων για την αγορά των κτιρίων είναι και δύο ισχυρά αμερικανικά επενδυτικά κεφάλαια σε ακίνητα (REITs) τα οποία ζήτησαν από το ΤΑΙΠΕΔ να μη δημοσιοποιήσει τα ονόματά τους.
Πηγή: euro2day.gr