Για
άλλη μια φορά πρωτοτυπήσαμε. Η απελευθέρωση της εγχώριας ταχυδρομικής
αγοράς βρίσκεται ακόμη στα «χαρτιά»! Σε εκκρεμότητα παραμένουν κρίσιμα
ζητήματα, όπως ο επιμερισμός της καθολικής υπηρεσίας, ο οποίος έχει
προκαλέσει την αντίδραση των ....
εναλλακτικών παρόχων.
«Τυπικά
έχει προχωρήσει η Ελλάδα στην απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς.
Πρακτικά αυτό δεν έχει συντελεστεί ακόμα, αφού εκκρεμούν από την ΕΕ οι
τελικές ρυθμίσεις», παραδέχτηκαν στελέχη της ΕΕΤΤ στο 2ο Συνέδριο Ρυθμιστικών Αρχών Ελλάδας και Κύπρου.
Από
τις αψιμαχίες μεταξύ των ΕΛΤΑ και των ανταγωνιστριών εταιρειών, εύκολα
αντιλαμβάνεται κανείς ότι η απελευθέρωση μονάχα «αναίμακτη» δεν θα
είναι.
Η αγορά διάγει πτωτική πορεία. Τα ΕΛΤΑ μπορεί να είναι ο απόλυτος κυρίαρχος, αλλά από το 2008 εκτιμάται ότι απώλεσαν το 1/3 του τζίρου τους!
Από την άλλη πλευρά, οι εναλλακτικοί πάροχοι, δηλ. οι εταιρείες
ταχυμεταφορών αντιμετωπίζουν σωρεία προβλημάτων, υλοποιώντας πλάνα
περικοπών.
Μονάχα
τυχαία δεν ήταν η δήλωση στελεχών εταιρειών ταχυμεταφορών, στο συνέδριο
της ΕΕΤΤ, ότι «θα θέλαμε να δούμε τα ΕΛΤΑ σαν συνεργάτη, παρά σαν
ανταγωνιστή».
Βολές εναλλακτικών κατά των ΕΛΤΑ. Αίτημα η απαλλαγή ΦΠΑ από την ΚΥ
Οι
ανταγωνιστές των ΕΛΤΑ κάνουν λόγο για διακριτική μεταχείριση του
οργανισμού από την πολιτεία. «Η πολιτεία όχι μόνο δεν έχει δώσει κίνητρα
στον ερχομό νέων παικτών, αντιθέτως προσπαθεί να τοποθετήσει εμπόδια. Αν δεν αρθούν οι αγκυλώσεις, η Ελλάδα θα παραμείνει μονοπώλιο.
Σε άλλες χώρες το ποσοστό αγοράς που πέρασε στον ανταγωνισμό έχει
ξεπεράσει το 10%», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ACS, Απόστολος
Γεωργαντζής, συνεπικουρούμενος από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Delta
Post, Θεόδωρο Τσεβά.
Συνοπτικά, οι εναλλακτικοί πάροχοι παραθέτουν τα ακόλουθα «αγκάθια» στην απελευθέρωση της εγχώριας αγοράς:
- την έλλειψη εξομοίωσης του ΦΠΑ μεταξύ ΦΠΚΥ και ιδιωτών,
- την επιβολή «χαρατσιού» στους νέους παρόχους αναφορικά με το Ταμείο Αποζημίωσης Καθολικής Υπηρεσίας,
- τα εμπόδια πρόσβασης στο δίκτυο του ΦΠΚΥ,
- τη «γκρίζα ζώνη» στο θέμα εποπτείας των ΕΛΤΑ.
Ίση μεταχείριση ζητούν και τα ΕΛΤΑ, φέροντας την ΕΕΤΤ προ ευθυνών
Τις
θέσεις των ΕΛΤΑ υπερασπίστηκε ο νέος διευθύνοντας σύμβουλος, Κωστής
Μελαχροινός, ο οποίος ανέφερε ότι η απελευθέρωση έχει «κόκκινες γραμμές»
και για τον οργανισμό.
Ο
κ. Μελαχροινός ζήτησε κοινούς όρους για όλους, θέτοντας την ΕΕΤΤ προ
των ευθυνών της. Ουσιαστικά, την ενίσχυση των ελέγχων ποιότητας και
συνθηκών εργασίας στους εναλλακτικούς παρόχους, δεδομένης της «αναρχίας»
που διέπει την αγορά των ταχυμεταφορών, η οποία απαριθμεί 500
εταιρείες.
Όλοι συμφωνούν ότι η Ελλάδα δεν «αντέχει» πολλές εταιρείες
Πέρα από τις διαφωνίες, όλοι συνηγορούν ότι η εγχώρια αγορά δεν αντέχει περισσότερες από 3-4 εταιρείες στη διακίνηση ταχυδρομικών αντικειμένων στο εσωτερικό δίκτυο.
Τι
συμβαίνει στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες; Στη Σουηδία, η αγορά της
οποίας απελευθερώθηκε το 1993, οι ανταγωνιστές των κρατικών ταχυδρομείων
απέσπασαν μόλις το 12% της αγοράς. Αντίστοιχα, στην Ολλανδία το 15% και
στη Γερμανία το 10%.
Βάσω Βεγιάζη
(δημοσιογράφος του metaforespress.gr)Πηγή: metaforespress.gr