Από τον κλάδο των μεγάλων
κατασκευαστών και των έργων στους αυτοκινητόδρομους επιστρέφουμε στο
μοντέλο ανάπτυξης που μας οδηγησε στην χρεοκοπία. Μέσα στις επόμενες
μέρες ξεκινούν ξανά τα μεγάλα οδικά έργα. Οι ειδικοί θεωρούν ότι θα...
δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και σε κλάδους που αφορούν την παραγωγή υλικών αλλά και υπηρεσιών.
δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και σε κλάδους που αφορούν την παραγωγή υλικών αλλά και υπηρεσιών.
Από το υπουργείο Ανάπτυξης, έγινε
γνωστό ότι με την έναρξη των έργων, μέχρι το Πάσχα θα δημιουργηθούν
25.000 νέες θέσεις εργασίας. Πηγές του υπουργείου παραδέχονται ότι μέσα
στα 2,5 χρόνια που έχουν παγώσει τα έργα έχουν χαθεί πάνω από 20.000
θέσεις εργασίας.
20% μείωση στο σχεδιασμο των έργων
Υπενθυμιζεται ότι σε αυτή τη φάση, όπως έγινε άλλωστε γνωστό από το
υπουργείο Ανάπτυξης, το φυσικό αντικείμενο του σχεδιασμού των έργων θα
είναι κατά 20% λιγότερο. Ετσι, μένουν εκτός σχεδιασμού 153 χιλιόμετρα.
Πρόκειται για τμήματα των αυτοκινητόδρομων για τα οποία είτε υπάρχει
προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας -μετά από προσφυγή κατοίκων- είτε
δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη ο τρόπος που θα κατασκευαστούν.
Πρόκειται για τα οδικά τμήματα Εγνατία -Τρίκαλα και Λαμία -Ξυνιαδα
στον αυτοκινητόδρομο Ε65. Στην Ολυμπία Οδό (κομμάτι Πάτρα-
Πύργος-Τσακωνα) έχει μπλοκαριστεί από το Συμβούλιο Επικρατείας μια
έκταση 25 χιλιομέτρων στον υγροβιότοπο Καϊάφα και 18 χιλιόμετρα στο
τμήμα Μιντιλόγλη -Κάτω Αχαγια. Στην Ιόνια Οδό δεν έχει ακόμη
ξεκαθαριστεί αν θα γίνει σήραγγα στη θέση Κλόκοβα.
Ο χρόνος κυλάει αντίστροφα
Όλες οι νέες τροποιημένες συμβάσεις θα πρέπει να πάνε για
επικαιροποιηση στη Βουλή. Όμως επειδή ο χρόνος έχει αρχίσει να κυλάει
αντίστροφα- αφού εάν τα έργα δεν ολοκληρωθούν έως το 2015 θα χαθούν
χρήματα από το ΕΣΠΑ- έγιναν ιδιωτικές συμφωνίες με τους κατασκευαστές.
Οι δυο πλευρές κατέληξαν σε συμφωνία αποζημίωσης των κατασκευαστών
ύψους 350 εκατομμυρίων ευρω. Οι κατασκευαστές ζητούσαν αρχικά 719
εκατομμύρια ευρω. Διευκρινίζεται ότι αν τα έργα δεν γίνουν, τότε, το
Δημόσιο θα πρέπει να καταβάλλει ως αποζημίωση στους κατασκευαστές 2,5
δις. ευρω.
Αναλυτικά οι αποζημιώσεις των κατασκευαστών (τι ζήτησαν και τι έλαβαν)
Oλυμπία Οδός
Zήτησε 206,2 εκατ. ευρώ
O ανεξάρτητος μηχανικός πρότεινε 151,94 εκατ. ευρώ
Tο Δημόσιο θα δώσει 130 εκατ. ευρώ
Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου
Η εταιρεία ζήτησε 160,83 εκατ. ευρώ
Ο ανεξάρτητος μηχανικός πρότεινε 98 εκατ. ευρώ
Το Δημόσιο θα καταβάλλει 59,50 εκατ. ευρώ
Νέα Οδός
Αρχική διεκδίκηση 193,41 εκατ. ευρώ
Πρόταση ανεξάρτητου μηχανικού 125,51 εκατ. ευρώ
-το Δημόσιο θα καταβάλει 90,5 εκατ. ευρώ
Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65)
Από την εταιρεία διεκδίκησαν 159,58 εκατ. ευρώ
Ο ανεξάρτητος μηχανικός πρότεινε 98,56 εκατ. ευρώ
Το Δημόσιο θα καταβάλει 73,50 εκατ. ευρώ
Συνολικά: Οι κατασκευαστές διεκδίκησαν προκειμένου να ξεκινήσουν τα
έργα 719,9 εκατομμύρια ευρώ. Ο Ανεξάρτητος Μηχανικός που ορίστηκε για
να βρει μια συμβιβαστική λύση πρότεινε να αποζημιωθούν με το ποσό των
473,9 εκατομμυρίων ευρώ. Τελικά με τη συμφωνία που επετεύχθη το Δημόσιο,
όπως λένε από το υπουργείο Ανάπτυξης, θα καταβάλλει 353,3 εκατομμύρια
ευρώ
Η πορεία των έργων μέχρι σήμερα
Κόρινθος -Τρίπολη- Καλαμάτα και Λεύκτρο -Σπάρτη: 86%
Μαλλιακος -Κλειδί: 75%
Πάτρα -Πύργος -Τσακώνα: 25%
Κόρινθος - Πάτρα: 30%
Ε65 (ο αυτοκινητόδρομος που συνδέει την ΠΑΘΕ με την Εγνατία Οδό): 18%
Τα τμήματα στα οποία δεν ξεκινούν τώρα τα έργα
Ε65
Από Εγνατία έως Τρίκαλα και από Λαμία έως Ξυνιαδα (συνολικά 100 χλμ.)
Ολυμπία Οδός
-Πάτρα -Πύργος-Τσακωνα
Δεν θα γίνουν έργα στον υγροβιότοπο Καϊάφα σε μια έκταση 25 χιλιομέτρων και στο τμήμα Μιντιλόγλη -Κάτω Αχαγια (18 χλμ.)
Ιόνια Οδός
Στη θέση Κλόκοβα (στην περιοχή του Αντιρρίου). Δεν έχει
ξεκαθαριστεί ακόμη αν θα γίνει σήραγγα. Δεν έχει προβλεφτεί εναλλακτικό
οδικό δίκτυο. Μήκος έργων 10 χιλιόμετρα.
Πληροφορίες από τα ΝΕΑ