21 Μαΐ 2013

Ολική παραχώρηση του ΟΛΠ με μακροχρόνια εκμίσθωση των μετοχών ζητούν τώρα οι Κινέζοι - Ποιοι ενδιαφέρονται για τον ΟΛΘ

Του Μηνά Τσαμόπουλου
Προχωρούν τα πλάνα της Cosco για την απόλυτη κυριαρχία της στο λιμάνι του Πειραιά. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Κινέζοι θεωρούν την ολική παραχώρηση των μετοχών του ΟΛΠ ως την καλύτερη ....
μέθοδο για να ευνοηθεί η περαιτέρω ανάπτυξη του κινεζικού κολοσσού. Η παραχώρηση αυτή θα έχει τη μορφή μακροχρόνιας εκμίσθωσης ή ενεχυρίασης των μετοχών, σύμφωνα με την πρόταση που επεξεργάζονται οι ενδιαφερόμενες πλευρές.
Η Cosco προχωρά σε νέες επενδύσεις, πέρα από αυτά που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης, γιατί μόνο με αυτό τον τρόπο θα μπορέσει να αντιμετωπίσει τον αυξημένο ανταγωνισμό από άλλα λιμάνια όπως της Τουρκίας.
Στόχος των Κινέζων είναι να συνεχίσουν τις επενδύσεις έως ότου ο Πειραιάς καταστεί ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης. Στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνονται και οι πέντε νέες γερανογέφυρες που θα εγκατασταθούν στην προβλήτα ΙΙΙ ενισχύοντας την παραγωγική δυνατότητα του λιμανιού του Πειραιά.
Οι νέες γερανογέφυρες μπορούν να εξυπηρετούν πλοία έως και 360 μέτρα και να ξεφορτώσουν 4.000 κοντέινερ μέσα σε 24 ώρες.
Έσοδα της ΣΕΠ-Cosco
Τα έσοδα της ΣΕΠ- Cosco για το 2012 ανήλθαν στα 134,77 εκατ. δολ., σημειώνοντας αύξηση κατά 32,9% σε σύγκριση με το 2011, έτος κατά το οποίο τα έσοδα ανήλθαν στα 101,42 εκατ. δολ. 
Την ίδια περίοδο, τα κέρδη του terminal στον Πειραιά ανήλθαν στα 19,864 εκατ. δολ. και είναι αυξημένα 2,1 φορές σε σύγκριση με το 2011, έτος κατά το οποίο τα κέρδη ανήλθαν στα 6,5 εκατ. δολ.
Η σημαντική βελτίωση των αποτελεσμάτων της ΣΕΠ οφείλεται στη σημαντική αύξηση της διακίνησης containerships, η οποία έφθασε τα 2.108.090 Teu το 2012 έναντι 1.188.148 Teu το 2011, δηλαδή σχεδόν διπλασιάστηκε.
Σύμφωνα με τον εμπορικό διευθυντή της Cosco Τάσος Βαμβακίδης με τη λειτουργία των προβλητών 2 και 3 ο ΣΕΠ θα μπορεί να διαχειριστεί περίπου 4,3 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, έως το τέλος του 2013.

Ο κινεζικός κολοσσός απασχολεί στην Ελλάδα περίπου 1.000 Έλληνες εργαζομένους. Περίπου 273 είναι υπάλληλοι της Cosco και άλλοι 700 εργαζόμενοι από εργολαβικά συνεργεία.
Στο στόχαστρο ο ΟΛΘ
Όμως ο «Κόκκινος Δράκος» έχει στραμμένη την προσοχή του και στη Θεσσαλονίκη. Εκεί, υπάρχει ενδιαφέρον από τις κινεζικές China Merchant και Hutchison ενώ ερωτηματικό παραμένει το πώς θα κινηθεί ο ελβετο-ιταλικός κολοσσός, MSC. Οι γνωρίζοντες πρόσωπα και καταστάσεις δεν αποκλείουν να εμφανιστούν ρώσικα συμφέροντα  για τον ΟΛΘ και γενικότερα για την Βόρεια Ελλάδα.
Γενικότερα για τον ΟΛΠ και ΟΛΘ  πλην των Κινέζων, Cosco, η Hutchison, η China Merchant, η Shanghai International Port, η PSA έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους κολοσσοί, όπως η APM Terminal του ομίλου Maersk, η Mediterranean Shipping Company, η CMA CGM, η Eurogate, όπως και ο τουρκικός όμιλος Yildirim Group που συνεργάζεται με τη CMA CGM.
Επιτροπή Ανταγωνισμού
Θέμα προς μελέτη είναι τι θα συμβεί εάν πάνε και τα δύο λιμάνια ΟΛΠ και ΟΛΘ σε κινέζικους ομίλους αφού υπάρχει η  Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το θέμα του  υγιούς ανταγωνισμού.  «Εκτός και αν έχει γίνει συμφωνία σε επίπεδο κορυφής, οπότε όλα θα είναι μέλι-γάλα» επισημαίνουν κυβερνητικά στελέχη.
Πάντως στο πρόσφατο συνέδριο του Economist όταν ρωτήθηκε ο επικεφαλής της Κομισιόν για τα λιμάνια και τις εσωτερικές θαλάσσιες μεταφορές, Δημήτρης Θεολογίτης, από τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ, Νίκο Αναστασόπουλου, σχετικά με την έρευνα που διεξάγει η Επιτροπή Ανταγωνισμού για  την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ  στην Cosco, τόνισε  ότι μία έρευνα δεν σημαίνει πάντα ότι υπάρχει και  «φωτιά». Απάντηση που μοιάζει να «κλείνει το μάτι» προς την ελληνική κυβέρνηση.

Πηγή: newmoney.gr