23 Μαΐ 2013

Έρχεται τυφώνας . . .



Στη συνεδρίαση της Τρίτης 21 Μάη, παρουσιάστηκε στο Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού το νέο «Στρατηγικό & Επιχειρησιακό σχέδιο ΕΛΤΑ 2013-2017». Ένα σχέδιο «Αρμαγεδδών» σε σχέση με τα εργασιακά και μισθολογικά ....
δικαιώματα μας.


Το προτεινόμενο σχέδιο εκτός από την παρουσίαση της υφιστάμενης τραγικής οικονομικής κατάστασης του ΕΛΤΑ κάνει αναφορές στα οικονομικά στοιχεία του ομίλου την τελευταία πενταετία 2007-2012. Στη συνέχεια αναλύει τα σχέδια δράσης προκειμένου (κατά την εισήγηση) να ανακάμψει(;) ο Οργανισμός και κλείνει με την πρόταση ανασχεδιασμού της οργανωτικής δομής του ΕΛΤΑ.


Όλοι μας μπορεί, άλλος σε μικρότερο & άλλος σε μεγαλύτερο βαθμό να γνωρίζαμε ή να υποψιαζόμαστε την άσχημη οικονομική κατάσταση του Ταχυδρομείου, αλλά μάλλον κανείς δεν πίστευε πως η κατάσταση είναι τόσο τραγική, όσο οι αριθμοί αμείλικτα παρουσιάζουν.


Και βέβαια εδώ μπαίνει το μεγάλο ερώτημα:  
Καλούνται και πάλι οι εργαζόμενοι (τα συνήθη υποζύγια) να πληρώσουν το μάρμαρο για τα λάθη των διοικήσεων και των πολιτικών που εφαρμόστηκαν τα τελευταία χρόνια στα ΕΛΤΑ;;;

Όλα δείχνουν πως η απάντηση είναι καταφατική! Οι προτάσεις που αποτυπώνονται στο προτεινόμενο Σ&Ε σχέδιο αυτό επιβεβαιώνουν!


Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.


Α. Το Σ & Ε σχέδιο διαπιστώνει (ο κόσμος το έχει τούμπανο κι εμείς κρυφό καμάρι!!!) πως την περίοδο 2008-2012 ο κύκλος εργασιών του ομίλου ΕΛΤΑ συρρικνώθηκε κατά 35%, με την πτώση στο Επιστολικό Ταχυδρομείο να φτάνει στο 45% από το 2009, ενώ η καθαρή θέση του ομίλου [η οποία προσδιορίζεται από το μετοχικό κεφάλαιο των 340,8 εκ ευρώ, αν αφαιρέσουμε το συσσωρευμένο καθαρό αρνητικό αποτέλεσμα προηγούμενων χρήσεων (65 εκ.), που σ’ αυτό ήρθαν να προστεθούν αφενός η ζημιά που υπέστη ο Οργανισμός από την ολοσχερή απομείωση της συμμετοχής του 10%  στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο (211 εκ. ευρώ), αφετέρου ποσό 10 εκ. ευρώ από την συμμετοχή του ΕΛΤΑ στο κούρεμα των ομολόγων], διαμορφώνεται σήμερα σε μόλις 45 εκ. ευρώ, με ότι αυτό συνεπάγεται.


Και βέβαια σύμφωνα πάντα με το σχέδιο, φταίει κατά κύριο λόγο το ύψος της μισθοδοσίας του προσωπικού που ανέρχεται στο 70% επί του συνόλου των εσόδων, ποσοστό που είναι (λένε) αρκετά μεγαλύτερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.


Κι εμείς ρωτάμε: Σε παλαιότερες περιόδους που αυτό το ποσοστό έφτανε και μέχρι το 80% πως κατάφερνε ο ΕΛΤΑ να είναι κερδοφόρος; Το ποσοστό δεν ήταν τότε υψηλό;


Με λίγα λόγια ο προϋπολογισμός του ΕΛΤΑ για το 2013 προβλέπει μείωση του κύκλου εργασιών κατά 44 εκ. ευρώ, σε σχέση με το 2012, ενώ την ίδια ώρα η πρόβλεψη για τις δαπάνες μισθοδοσίας του προσωπικού είναι μειωμένη κατά 43 εκ. ευρώ.

Εύκολα διαπιστώνει κανείς πως όλη τη ζημιά από τη μείωση της δουλειάς, θα την πληρώσουμε εμείς, με περικοπές στις αποδοχές μας!!! (Έτσι επιτυγχάνεται η ανάπτυξη, μιλάμε για Nobel οικονομίας!!!)

Β. Τα προτεινόμενα σχέδια δράσης για την αντιμετώπιση της κατάστασης αφορούν αφενός τον περιορισμό των δαπανών αφετέρου την αύξηση του κύκλου εργασιών του Ομίλου.

Για την μείωση Δαπανών στη λειτουργία του ΕΛΤΑ προτείνεται:
Μείωση κόστους λειτουργίας
Μείωση έως κατάργηση στο θεσμό του εποχικού προσωπικού.
Μείωση δρομολογίων και διαδρομών
Σημαντική μείωση των υπερωριών-νυκτερινών και των προσθέτων αμοιβών 

Μείωση του κόστους των μεταφορών-καυσίμων
Μείωση κόστους συντήρησης
Χορήγηση μεγάλου μέρους των κανονικών αδειών χωρίς αναπλήρωση
Μείωση των δαπανών ενοικίων 

Αλλαγές στα ωράρια εργασίας, στις  συλλογικές συμβάσεις, στις άδειες, στις υπερωρίες. 
Ισοκατανομή έργου και προσωπικού με μεταθέσεις.


Αναδιοργάνωση Διαλογής:
Κυλιόμενο ωράριο του προσωπικού  για κάλυψη των ωρών αιχμής. 
Μείωση προσωπικού
Μείωση βαρδιών.
Ενίσχυση του έργου των αυτοματοποιημένων κέντρων διαλογής.
Ενσωμάτωση του έργου των ταχυμεταφορών στα κέντρα διαλογής.



Αναδιοργάνωση Διαβιβάσεων
Μείωση δρομολογίων
Ενσωμάτωση των διαβιβάσεων των ταχυμεταφορών στα δρομολόγια της μητρικής.
Χρήση εναλλακτικών λύσεων (τραίνο, εργολάβοι) στις διαβιβάσεις.
Διαμόρφωση ενιαίου έργου οδήγησης - διαμετακόμισης
Μεταφορά της έδρας των διαβιβάσεων (Οδηγοί) της Αττικής στο νέο ΚΔΑ

Αναδιοργάνωση Διανομής
Ισοκατανομή προσωπικού, συνέπεια της μείωσης του όγκου δουλειάς και του κοψίματος των νέων τομέων. 
Άμεση εφαρμογή των νέων τομέων διανομής ανά μονάδα, όπου ολοκληρώνονται οι στατιστικές μετρήσεις, με προτεραιότητα στις μεγάλες πόλεις.
Στόχος πλέον στη διανομή είναι η ποιότητα στο Χ+2 σε περιαστικές και αγροτικές περιοχές
Η συστέγαση των μονάδων διανομής να επεκταθεί και σε άλλες μονάδες.
Η χορήγηση των κανονικών αδειών θα γίνεται εκ των ενόντων, με εναλλασσόμενη διανομή τομέων (όπως ο δακτύλιος, μονά-ζυγά).
Διαφοροποίηση του ωραρίου διανομής, προσαρμοσμένο στο δρομολογίου του υπηρ. οχήματος που εξυπηρετεί τη μονάδα.



Ενσωμάτωση της θυγατρικής των Ταχυμεταφορών

Δημιουργία αντίστοιχης Διεύθυνσης στη μητρική.

Ανασχεδιασμός των δικτύων διαλογής, διαβίβασης, διανομής.

Δημιουργία  υπηρεσίας δεμάτων.
Απορρόφηση του προσωπικού αορίστου χρόνου της θυγατρικής στη μητρική.


Αναδιοργάνωση δικτύου Λιανικής
Αναστολή λειτουργίας  80 καταστημάτων με αντικατάσταση τους από ταχυδρομικά πρακτορεία
Νέο οργανόγραμμα για το απαιτούμενο προσωπικό ανά κατάστημα
Διαφοροποίηση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων
Ανάπτυξη νέου εναλλακτικού μοντέλου λειτουργίας καταστημάτων "Διαχειριστή-ΕΛΤΑ SHOP"
    
Κανονιστικό πλαίσιο

Οι προτεινόμενες αλλαγές απαιτούν τροποποιήσεις στο ΓΚΠ ΕΛΤΑ και τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας (καθοριστικό ρόλο θα παίξει η στάση της ΠΟΣΤ!!!)

Πρόβλεψη οικονομικού αποτελέσματος ετών 2013-2014
Το  2013 προβλέπεται να κλείσει με ζημιές 26,3 εκ. ευρώ
& το  2014 επίσης με ζημιές 19,5 εκ. ευρώ.

Διαβάστε και το κερασάκι στην τούρτα:   
Για το υπόλοιπο του 2013 και για το 2014 προτείνει το σχέδιο να μην προσληφθεί έκτακτο προσωπικό.  

Πρόταση Ανασχεδιασμού Οργανωτικής δομής του ΕΛΤΑ
-Μείωση των θέσεων ευθύνης
-Κατάργηση όλων των τμημάτων στην κεντρική υπηρεσία και εισαγωγή θέσης ευθύνης με τίτλο "Επιτελικά Στελέχη" που θα δύνανται να έχουν εποπτεία προσωπικού ή όχι καθώς και πλήρη δυνατότητα κινητικότητας εντός των Διευθύνσεων.  

Οι διευθύνσεις που μένουν μετά τη μείωση σε κεντρικό επίπεδο είναι:
Α. Απευθείας στον Διευθύνοντα Σύμβουλο:
1. Στρατηγικής & Εταιρικών Υποθέσεων
2. Ανθρώπινου Δυναμικού
3. Νομικών Υπηρεσιών & Ρυθμιστικών Θεμάτων
4. Υπηρεσία πρόληψης & Καταστολής ΞΧ&ΧΤ
4. Επιθεώρησης

Β. Στη Γενική Διεύθυνση Επιχειρησιακών λειτουργιών:
1. Ταχυδρομικών Λειτουργιών
2. Κ. Διαλογής Αττικής
3. Διεθνούς Ταχυδρομείου
4. Χρημτ/κών Εργασιών
5. Ποιότητας
6. Courier Express Parcels

Γ. Γενική Εμπορική Διεύθυνση:
1. Δικτύου Λιανικής & Εξυπ. Πελατών
2. Πωλήσεων
3. Marketing
4. Φιλοτελισμού

Δ. Γενική Διεύθυνση Υποστηρικτικών Λειτουργιών:
1. Οικονομικών
2. Πληροφορικής
3. Προμηθειών
4. Περιουσίας
5. Υπηρεσία Ασφάλειας

Ε. Περιφερειακές Διευθύνσεις
1. Δικτύου Λιανικής Αττικής (Αθήνας, Πειραιά)
2. Μακεδονίας - Θράκης
3. Αιγαίου
4. Θεσσαλίας - Στερεάς Ελλάδας
5. Κρήτης
6. Ηπείρου - Δυτ. Μακεδονίας
7. Πελοποννήσου - Δυτ. Ελλάδας - Ιονίου
8. Ταχυδρομικών Λειτουργιών Αττικής (Αθήνας - Πειραιά)
9. Ταχυδρομικών Λειτουργιών Μακεδονίας - Θράκης

Οι  τομείς μειώνονται από 123 σε 82 και τα τμήματα από 222 σε 160.

Σχόλια για το Στρατηγικό & Επιχειρησιακό Σχέδιο σε νέα ανάρτηση μας