του Φώτη Κόλλια
Σε κινούμενη άμμο βρίσκεται το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, όπως αποκαλύπτεται και από το «Κείμενο Εργασίας» που κυκλοφόρησαν οι υπηρεσίες της Κομισιόν στο χθεσινό Eurogroup.
Εκτός από τη συνεχή μείωση του στόχου εσόδων, ο οποίος κατεβαίνει πλέον στα δύο δισ. ευρώ για το 2013, από .... 2,6 δισ. που προβλέπονταν στο τελευταίο μνημόνιο, τα χρονοδιαγράμματα που περιγράφονται στο κείμενο είναι εντελώς διαφορετικά σε σύγκριση με το αρχικό σχέδιο που επίσης περιλαμβάνονταν στο μνημόνιο.
Για παράδειγμα, η πώληση των ΛΑΡΚΟ, της ΕΛΒΟ, της ΕΑΣ μεταφέρθηκε για το 2014, ενώ είναι ήδη γνωστό πως η Κομισιόν πιέζει για την εκκαθάριση των δύο τελευταίων εξαιτίας των σοβαρών προβλημάτων που έχει δημιουργηθεί με τις κρατικές ενισχύσεις.
Μάλιστα, η πρόταση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) για ειδική εκκαθάριση των αμυντικών βιομηχανιών προκάλεσε την αντίδραση του υπουργού Εθν. Αμυνας Παν. Παναγιωτόπουλου. Οι σύμβουλοι του τελευταίου επιμένουν στην πώληση τμημάτων των ΕΛΒΟ, ΕΑΣ, σε επενδυτές και υπενθυμίζουν πως στο παρελθόν είχε εκδηλωθεί σχετικό ενδιαφέρον.
Απίθανη θεωρείται και η ολοκλήρωση των διαγωνισμών για την ΕΥΑΘ, τα ΕΛΠΕ, τα ΕΛΤΑ και το Ελληνικό εντός του 2013, όπως προβλέπει στο «Κείμενο Εργασίας» της Κομισιόν. Οι ημερομηνίες υποβολής δεσμευτικών προσφορών για το Ελληνικό έχουν ήδη μετατεθεί για το φθινόπωρο, ενώ η διαδικασία πώλησης των ΕΛΠΕ δεν έχει καν ξεκινήσει.
Σύμφωνα με το ίδιο κείμενο, εντός του εξαμήνου θα πωληθεί η ΔΕΠΑ και ο
ΔΕΣΦΑ, και στο τρίτο τρίμηνο θα ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί για το
Ιπποδρομιακό Στοίχημα και το 51% της ΕΥΑΘ.
Στο δεύτερο τρίμηνο του 2014 εκτιμάται πως θα έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για το πλειοψηφικό πακέτο της ΕΥΔΑΠ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και του «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Εντός του 2013 προβλέπεται πως θα ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί για αρκετές από τις μαρίνες, τα περιφερειακά αεροδρόμια, αλλά και την Εγνατία Οδό. Με μεγάλες καθυστερήσεις προωθείται και η μεταφορά ακινήτων στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ η διοίκηση του τελευταίου προωθεί τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για ταχύτερη πώλησή τους.
Η εμπειρία δείχνει, πάντως, πως τα χρονοδιαγράμματα αποδεικνύονται "τυχαία". Το τμήμα που αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις είναι αυτό που αλλάζει συχνότερα στα μνημόνια, ενίοτε και 2 – 3 φορές μεταξύ της έκδοσης κάθε μνημονίου.
Σε αρκετές περιπτώσεις, βέβαια, οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι ζητούν παρατάσεις προκειμένου να προετοιμαστούν καλύτερα ή προκειμένου να πετύχουν καλύτερους όρους, όπως συμβαίνει με το διαγωνισμό πώλησης των ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ και τις συνεχείς απαιτήσεις της ρωσικής πλευράς.
Πηγή: euro2day.gr Στο δεύτερο τρίμηνο του 2014 εκτιμάται πως θα έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για το πλειοψηφικό πακέτο της ΕΥΔΑΠ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και του «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Εντός του 2013 προβλέπεται πως θα ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί για αρκετές από τις μαρίνες, τα περιφερειακά αεροδρόμια, αλλά και την Εγνατία Οδό. Με μεγάλες καθυστερήσεις προωθείται και η μεταφορά ακινήτων στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ η διοίκηση του τελευταίου προωθεί τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για ταχύτερη πώλησή τους.
Η εμπειρία δείχνει, πάντως, πως τα χρονοδιαγράμματα αποδεικνύονται "τυχαία". Το τμήμα που αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις είναι αυτό που αλλάζει συχνότερα στα μνημόνια, ενίοτε και 2 – 3 φορές μεταξύ της έκδοσης κάθε μνημονίου.
Σε αρκετές περιπτώσεις, βέβαια, οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι ζητούν παρατάσεις προκειμένου να προετοιμαστούν καλύτερα ή προκειμένου να πετύχουν καλύτερους όρους, όπως συμβαίνει με το διαγωνισμό πώλησης των ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ και τις συνεχείς απαιτήσεις της ρωσικής πλευράς.