Ήταν καλοκαίρι του 2006 και ενώ η Ελλάδα ζούσε ακόμα στην μετά-ολυμπιακή ευφορία, Κινέζοι και Κορεάτες επενδυτές εποφθαλμιούσαν μια λιμενική βάση στο Τυμπάκι της Κρήτης.
Έναν εμπορικό σταθμό που, λόγω της εγγύτητάς του με το Σουέζ, τον γρηγορότερο θαλάσσιο διάδρομο από ....
την Ασία προς την Ευρώπη, θα μπορούσε να αναπτυχθεί σε κορυφαίο διαμετακομιστικό κέντρο της Μεσογείου. Μια βάση που θα μπορούσαν να ξεφορτώνουν μεγάλα containerships και μικρότερα να μοιράζουν το φορτίο τους στον κάθε ευρωπαϊκό λιμένα, επιτυγχάνοντας οικονομίες κόστους και χρόνου, δηλαδή ανταγωνιστικότητα.
Κάτι η ανωριμότητα της πρότασης κάτι οι (εντονότατες)αντιδράσεις τότε των κατοίκων της Μεσσαράς, κάτι η αλλαγή κυβέρνησης λίγα χρόνια μετά, και το σχέδιο μπήκε στο «ψυγείο». Οι Κινέζοι πήραν τον Πειραιά και έτσι το Τυμπάκι ξεχάστηκε. Τουλάχιστον στην πρωτεύουσα. Διότι οι Κινέζοι αλλά και τοπικοί παράγοντες, όπως και ο βουλευτής Ηρακλείου Μανώλης Κεφαλογιάννης, δεν το ξέχασαν ποτέ. Και ξαναβγαίνει τώρα από το συρτάρι η πρόταση, με την οικονομία της χώρας να έχει ανάγκη από επενδύσεις και ανάπτυξη.
Έτσι ο Μανώλης Κεφαλογιάννης πήγε στη Σαγκάη, με ευκαιρία την «4η Κινέζο-Ευρωπαϊκή Συνάντηση Πολιτικών Προσωπικοτήτων και Πολιτικών Κομμάτων» και βρήκε παλιούς του γνωρίμους από την πρόταση αυτή. Μίλησε έτσι και με τον διευθύνοντα σύμβουλο της China Shipping, Li Shaode. Ο κ. Li, σύμφωνα με τον κ. Κεφαλογιάννη, έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την συγκεκριμένη επένδυση και ανέφερε ότι θα συστήσει άμεσα επιτροπή για να αξιολογήσει τα νέα δεδομένα που υπάρχουν για το θέμα αυτό.
Ο Έλληνας βουλευτής που συνοδευόταν από τον Γραμματέα Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ένωσης της Νέας Δημοκρατίας Γιάννη Σμυρλή και στελέχη του κόμματος κάλεσε μάλιστα για τον σκοπό αυτό στην Ελλάδα τον επικεφαλής της China Shipping.
Και έτσι, μεσούσης της Μεγάλης Εβδομάδας, το Τυμπάκι "ανασταίνεται" και ξαναμπαίνει με επίσημο τρόπο στον χάρτη των προς παραχώρηση-αξιοποίηση ελληνικών περιουσιακών στοιχείων.
Υπάρχει όμως αρκετό ενδιαφέρον που να μπορεί να συντηρήσει και την Κρήτη και τον Πειραιά; Η απάντηση είναι, ναι, υπό προϋποθέσεις. Όμως δεν συμφωνούν όλοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι μελέτη του Πολυτεχνείου του 2007 αναφέρει πως θα υπάρχουν επιπτώσεις στον Πειραιά επειδή τo Τυμπάκι «είναι πιο κοντά στη ρότα Σουέζ-Γιβραλτάρ από ότι ο Πειραιάς και εάν ανοίξει εκεί μεγάλο container terminal, ίσως αποσπάσει τη μερίδα του λέοντος της κίνησης μεταφόρτωσης του ΟΛΠ».
Από το 2007 πολλά έχουν όμως αλλάξει, μεταξύ άλλων και ο όγκος των ασιατικών μεταποιημένων προϊόντων, αλλά και τα σχεδία των Ασιατών. Το διαμετακομιστικό εμπόριο συνεχίζεται, αλλά ο Πειραιάς ετοιμάζεται να γίνει entry point μετά και την σιδηροδρομική του διασύνδεση με τα ευρωπαϊκά δίκτυα.
Είναι ανταγωνιστική η China Shipping στην Cosco; Η απάντηση είναι επίσης, ναι αλλά δεν πειράζει, σημειώνουν όσοι γνωρίζουν το πώς δουλεύει το Πεκίνο και το γεγονός ότι βασικός μέτοχος αμφότερων είναι η Sasac ή αλλιώς Supervision and Administration Commission of the State Council.
Ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Κ. Μουτζούρης που είναι βέβαια γνώστης όλων των εξελίξεων αποκάλυψε πρόσφατα σε δηλώσεις του ότι η κυβέρνηση μελετά την κατασκευή ενός λιμένα στο Τυμπάκι θεωρώντας ότι, παρά τις όποιες επιπτώσεις που είναι ήδη γνωστές από τις σχετικές μελέτες, πρόκειται για ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο το οποίο το χρειάζεται η Κρήτη.
Σε κάθε περίπτωση πάντως πολλοί είναι εκείνοι οι παρατηρητές που θεωρούν ότι η επιλογή της χρονικής στιγμής για την επαναφορά του επενδυτικού πλάνου για το Τυμπάκι ίσως είναι λίγο "άστοχη", δεδομένου ότι ξεκινά οσονούπω η διαδικασία αξιοποίησης ΟΛΠ και ΟΛΘ.
Πηγή: capital.gr