«Win - win» χαρακτηρίζει το μέγαρο
Μαξίμου την επίσκεψη του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην Κίνα. Ωστόσο
αυτό που δεν μας λέει είναι αν το ταξίδι έληξε ισόπαλο, με αμοιβαία
οφέλη ή αν ο Ελληνας πρωθυπουργός εξυπηρέτησε περισσότερο τα
συμφέροντα ....
κινεζικών εταιρειών.
Το μέγαρο Μαξίμου και το υπουργείο Ανάπτυξης πανηγυρίζουν για τις 455 κατ' ιδίαν επιχειρηματικές συναντήσεις που έγιναν μεταξύ Ελλήνων και Κινέζων επιχειρηματιών σε Πεκίνο και Σανγκάη. Πανηγυρίζουν για τα μνημόνια συνεργασίας με την China Development Bank και τις εταιρείες Huawei και ΖΤΕ, αλλά και για το κινεζικό ενδιαφέρον για λιμάνια, αεροδρόμια και σιδηροδρόμους.
Ομως το μέγα ερώτημα που τίθεται είναι αν η Ελλάδα θα μπορέσει να εξελιχθεί σε κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου των Βαλκανίων και της ΝΑ Ευρώπης, με άμεσα οφέλη για την εγχώρια οικονομία και όχι τόσο... για την Cosco ή οποιαδήποτε κινεζική εταιρεία.
Από την άλλη, πώς θα μπορέσει η Ελλάδα να γίνει πύλη εισόδου όταν λειτουργεί μόνο ένα σύγχρονο εμπορευματικό χωριό στη Σίνδο Θεσσαλονίκης, ενώ στη γειτονική Τουρκία, οσονούπω, θα λειτουργούν δεκαεννιά, τα οποία είναι διασκορπισμένα στα σύνορα της χώρας!
Logistics
«Η Τουρκία είναι επιτυχημένο παράδειγμα. Δυστυχώς, η Ελλάδα υπολείπεται στην ανταγωνιστικότητα των logistics, τόσο της Τουρκίας όσο και άλλων γειτονικών χωρών, όπως της Ρουμανίας και της Κροατίας», ανέφερε στην «Ε» ο Γάλλος Jean-Francois Arvis, στέλεχος της Παγκόσμιας Τράπεζας, στο 11ο συνέδριο των εταιρειών διεθνών μεταφορών και logistics που διεξήχθη την Παρασκευή στην Αθήνα.
Οπως ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης και ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, η κινεζική εταιρεία εξοπλισμού κινητής τηλεφωνίας Huawei θα εγκαταστήσει στην Ελλάδα, τα επόμενα τρία χρόνια, ένα διαμετακομιστικό κόμβο για τα προϊόντα της και ένα κέντρο έρευνας και καινοτομίας. Πέρα από τη Huawei, μια άλλη κινεζική εταιρεία στο κομμάτι της κινητής, η ΖΤΕ, θα καταστήσει το λιμάνι του Πειραιά διαμετακομιστικό κέντρο.
Ωραία ακούγονται όλα αυτά, αλλά υπάρχουν αρκετές επιφυλάξεις:
* Πρώτον, διότι το μέγαρο Μαξίμου προπαγάνδιζε μεγάλη επένδυση κι από άλλη μεγάλη τηλεπικοινωνιακή εταιρεία, τη Nokia Siemens Networks, και τελικά η «μεγάλη επένδυση» ήταν 150 προσλήψεις στο κέντρο καινοτομίας και έρευνας, αφότου είχαν προηγηθεί δεκάδες απολύσεις στο τμήμα πωλήσεων.
* Δεύτερον, όπως αναδεικνύουν αναλυτές των εμπορευματικών μεταφορών, εξαιρετικά ουσιώδες είναι το αν η Huawei δημιουργήσει κέντρο συναρμολόγησης και αποθήκες στην Ελλάδα και πόσω μάλλον εκτός των υπαρχουσών αποθηκών της Cosco.
«Θα δημιουργηθούν στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά ή του Θριασίου logistics centers και κέντρα συναρμολόγησης, με οφέλη για την ελληνική οικονομία και τις ελληνικές επιχειρήσεις ή απλώς θα αυξάνονται οι πελάτες και τα έσοδα της Cosco;», διερωτώνται οι ίδιοι.
Πολλοί δεν έχουν προσέξει μάλλον ότι η Cosco, παρόλο που η ελληνική κυβέρνηση την παρακάλεσε, δεν κατέθεσε δεσμευτική προσφορά για το εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών στο Θριάσιο Πεδίο, με αποτέλεσμα να κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός. Στον αντίποδα, δημιουργεί και αναπτύσσει δικές της αποθήκες στην «Ελεύθερη Ζώνη Πειραιά».
Η έλευση της Cosco στον Πειραιά έχει υπερδιπλασιάσει τα έσοδα και το μεταφερόμενο όγκο της κινεζικής εταιρείας, εις βάρος του ΟΛΠ. Σίγουρα, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει τις συνεχείς επενδύσεις των Κινέζων στον Πειραιά (μόλις πρόσφατα παραλήφθηκαν 5 νέες γερανογέφυρες), αλλά και το γεγονός ότι η Cosco ήταν αυτή που έφερε στο λιμάνι την αμερικανική ΗΡ και όχι ο ΟΛΠ.
Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, ολοένα και μεγαλώνει η «ψαλίδα» μεταξύ του ΟΛΠ και της Cosco. Ο ΟΛΠ το 2007 είχε έσοδα 171 εκατ. και το 2012 μόλις 106 εκατ., ήτοι μείωση 38%! Σαν να μην έφτανε αυτό, περίπου το 1/3 των εσόδων του ΟΛΠ αποτελεί το ετήσιο μίσθωμα της Cosco από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ. Με άλλα λόγια, η Cosco «κατασπαράσσει» τον ΟΛΠ, καθιστώντας τον «παρία» στο λιμάνι. Μάλιστα, μεταξύ των δύο πλευρών υπάρχουν εκατέρωθεν διαφωνίες, όπως η μείωση του μισθώματος, ενώ φαίνεται ότι η κινεζική πλευρά έχει υποβάλει αίτημα για επέκταση της προβλήτας ΙΙΙ, πέρα από τα οριζόμενα στη σύμβαση παραχώρησης.
Σιδηρόδρομος
Η πλέον θετική επίδραση της κινεζικής εταιρείας στο λιμάνι είναι οι προοπτικές συνεργασίας με το σιδηρόδρομο. Ολοι παραδέχονται ότι, χάρη στην Cosco, κατασκευάστηκε η γραμμή Ικόνιο - Θριάσιο (η γραμμή δεν έχει παραδοθεί εξ ολοκλήρου ακόμα, εξαιτίας κωλυσιεργίας της ελληνικής πλευράς!).
Ωστόσο, εφόσον πάει καλά η συμφωνία Cosco - ΗΡ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τότε θα εκτοξευτεί ο ρόλος του σιδηροδρόμου. Ενδεικτικό είναι ότι μόλις το 0,7% των ελληνικών εξαγωγών γίνεται μέσω σιδηροδρόμου και οι προοπτικές είναι τεράστιες, όχι μόνο για τη δημιουργία αποθηκευτικών χώρων στο Θριάσιο, αλλά και στη Θεσσαλονίκη, την Ηγουμενίτσα, τον Βόλο και την Αλεξανδρούπολη.
Τέλος, το κινεζικό ενδιαφέρον για τις αερομεταφορές και το «Ελ. Βενιζέλος» θα έχει ευεργετικές συνέπειες μόνο εάν συνοδευτεί από αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, δεδομένου ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας «αιμορραγεί» συνεχώς από επιβάτες και εμπορεύματα, βλέποντας ότι το αντίστοιχο της Κωνσταντινούπολης κινδυνεύει να το «εκμηδενίσει».
Πηγή: enet.gr