7 Αυγ 2013

Η κρίση, η Ελλάδα και ο ρόλος της Κομισιόν

Μια διαφορετική άποψη για τον πραγματικό ρόλο της Κομισιόν στην κρίση της ευρωζώνης. Γιατί το ΔΝΤ και οι «μεγάλοι» της Ευρώπης επιλέγουν να αγνοούν της συμβουλές της. Η υπεράσπιση για το ρόλο των Βρυξελλών σε Ελλάδα και Κύπρο. 
του Mujtaba Rahman*
* Ο αρθρογράφος είναι πρώην αξιωματούχος της Κομισιόν, διευθυντής του Europe at the Eurasia Group και συγγραφέας του βιβλίου «Inside the Crisis» που θα κυκλοφορήσει σύντομα.

Σε όλους αρέσει να «βρίζουν» την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στις ομαλές περιόδους, θεωρείται ότι είναι απομακρυσμένη, αναποτελεσματική και δεν λογοδοτεί πουθενά. Μετά την κρίση της ευρωζώνης όμως, της έχουν απαγγελθεί και ....
σοβαρότερες κατηγορίες για το πώς αντιλαμβάνεται τα χρηματοοικονομικά και τις χρηματοπιστωτικές αγορές. Οι πιο πρόσφατες προέρχονταν από την εσωτερική έκθεση του ΔΝΤ όσον αφορά την δική του συμμετοχή στην πρώτη διάσωση της Ελλάδας. «Λούζει» την Κομισιόν για έλλειψη εμπειρίας στην επόπτευση της διαρθρωτικής προσαρμογής της χώρας, και για κρίση διοίκησης γενικότερα.
Οι επικρίσεις στην Κομισιόν έχουν, για την ακρίβεια, καθορίσει τον όλο σχολιασμό για την κρίση χρεών. Όποτε μπαίνουν στο μικροσκόπιο το ΔΝΤ, η ΕΚΤ και η Κομισιόν –η τρόικα που οργάνωσε την ελληνική διάσωση- η Κομισιόν πάντα σκιαγραφείται υπό τον δυσμενέστερο φωτισμό. Παρά τις πολλαπλές αστοχίες του ΔΝΤ, τα μέλη της ευρωζώνης εξακολουθούν να εμπιστεύονται την τεχνική του επάρκεια. Παράλληλα, στο πρόγραμμα αγορών ομολόγων ΟΜΤ της ΕΚΤ, αποδίδονται εύσημα για την μείωση του κινδύνου διάλυσης της ευρωζώνης.
Η Κομισιόν, από την πλευρά της, δεν τα έχει κάνει όλα σωστά, αλλά έχει κάνει πολύ καλύτερη δουλειά απ' όσο ισχυρίζονται οι επικριτές της. Ειδικά μάλιστα καθώς λειτουργεί υπό τις περίπλοκες πολιτικές δομές και τα δεσμά που της επιβάλλουν τα κράτη μέλη.
Το πιο σημαντικό στοιχείο είναι ότι, αντίθετα με τους εταίρους της στην τρόικα, η Κομισιόν δεν έχει ιδεολογική αλλά ορθολογική υπόσταση. Με δεδομένη την αλληλεξάρτηση των οικονομιών της ευρωζώνης, έχει δώσει έμφαση στην σημασία που έχει να αποτραπούν οι μεταστάσεις. Αναγκαστικά έχει μια πιο υποστηρικτική στάση ως προς τις διασώσεις, γεγονός που έχει κάνει την Γερμανία να θεωρεί την ηγεσία της Κομισιόν σπάταλη και "μεσογειακή". Ωστόσο, ως προστάτης των ευρωπαϊκών συμφωνιών, η Κομισιόν χρειάστηκε να βάλει το ευρύτερο καλό της Ευρώπης πάνω από το στενό συμφέρον ενός μικρού αριθμού πανίσχυρων πιστωτών.
Η Κομισιόν επίσης κατανοεί την ευρωπαϊκή πολιτική και την διαδραστικότητα της οικονομίας της, έτσι όπως δεν την κατανοεί το ΔΝΤ. Η διαμάχη για την Κύπρο αποτελεί το τέλειο παράδειγμα. Φοβούμενη την μετάσταση, η Κομισιόν προώθησε προτάσεις που θα απέτρεπαν την επιβολή «κουρέματος» στους καταθέτες των κυπριακών τραπεζών. ΤΟ ΔΝΤ, εξαιτίας της επιθυμίας του να μειώσει τον τελικό λογαριασμό ώστε να ισχύσει το κριτήριο του για «βιωσιμότητα του χρέους», δεν ήταν τόσο ενάντιο σε αυτό το «κούρεμα». Το ΔΝΤ γνώριζε ότι θα κερδίσει: Η συμμετοχή του ήταν απαραίτητη για να εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη των κοινοβουλίων της Γερμανίας και της Φινλανδίας.
Εντέλει το κυπριακό πακέτο πράγματι, όπως ήθελε το ΔΝΤ, έπληξε τους καταθέτες. Δεν υπήρξε άμεση οικονομική μετάσταση. Αλλά η παρέμβαση υποχρέωσε να εισαχθούν έλεγχοι κεφαλαίων, που είναι εντελώς ασύμβατοι με την νομισματική ένωση. Ακόμη πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι η παρέμβαση περιέπλεξε τις πολιτικές συζητήσεις για την «υποχρεωτική συμμετοχή» των επενδυτών, υπονομεύοντας κάποια στοιχεία της προτεινόμενης τραπεζικής ενοποίησης της ευρωζώνης. Επιπλέον, με δεδομένες τις πρόσφατες εξελίξεις στον τραπεζικό κλάδο, είναι πιθανό η Κύπρος να χρειαστεί και περισσότερα κεφάλαια, πριν περάσει πολύ καιρός. Καθώς οι πολιτικές διάσωσης συνδέονται ταχέως στην Ευρώπη, αυτό θα μπορούσε να έχει αρνητική επίπτωση στις διαβουλεύσεις για την Ελλάδα και την Πορτογαλία, που προσπαθούν να εξέλθουν από τα πρώτα πακέτα διάσωσης φέτος.
Αυτή θα είναι μια πολιτική μετάσταση του είδους που η Κομισιόν συνυπολογίζει όταν παρέχει τις συμβουλές της για την διαχείριση μιας κρίσης. Το γεγονός ότι οι πιστώτριες χώρες επιλέγουν να το αγνοούν αυτό, δεν σημαίνει ότι κάνει λάθος.
Θα μπορούσε κάποιος να είναι πιο επικριτικός για τον τρόπο που διαχειρίστηκαν την Ελλάδα επίσης το ΔΝΤ και τα μέλη της ευρωζώνης. Το ΔΝΤ παραδέχεται ότι υπερεκτίμησε την μακροχρόνια πολιτική δέσμευση των Αθηνών στο πρόγραμμα διάσωσης. Αλλά η Κομισιόν δεν ακούει τίποτα καλό που ορθώς προέβλεψε ότι η κυβέρνηση δεν θα καταφέρει να ολοκληρώσει την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων. Στην πραγματικότητα, τα διαρθρωτικά προβλήματα στην Ελλάδα ήταν τέτοια, που η θεραπεία σοκ ήταν ο μόνος βιώσιμος δρόμος για το μέλλον.
Οσο περισσότερο κρατούσε το πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων, τόσο πιθανότερο θα ήταν να ξεθυμάνει η δέσμευση της πολιτικής ελίτ της Ελλάδας. Αν και το ΔΝΤ τώρα παραδέχεται ότι δεν υπήρχαν πολλές επιλογές πέρα από την θεραπεία σοκ, γιατί τα κράτη της ευρωζώνης δεν ήταν πρόθυμα να δανείσουν άλλα κεφάλαια, συνεχίζει να υποστηρίζει ότι η επιβολή κουρέματος στους ιδιώτες επενδυτές των ελληνικών κρατικών ομολόγων νωρίτερα, θα ήταν ευνοϊκή για την οικονομία. Όμως οι ευρύτερες πολιτικές, οικονομικές και χρηματοπιστωτικές επιπτώσεις εκείνης της περιόδου ήταν –και παραμένουν- άγνωστες.
Η Γερμανία, η Γαλλία και άλλες ισχυρές χώρες, συνεχίζουν να προπαγανδίζουν υπέρ μιας ευρωζώνης που θα χτιστεί πάνω σε συνεργασία κρατών και όχι σε ισχυρούς θεσμούς, όπως η Κομισιόν. Αλλά αυτό εξυπηρετεί μόνο τις ίδιες. Τέτοιες απαιτήσεις ήταν που δημιούργησαν ελαττώματα στον σχεδιασμό της ευρωζώνης, τα οποία κατέληξαν στην διόγκωση των ανισορροπιών και το ξέσπασμα της κρίσης. Ακόμη και σήμερα, οι μεταρρυθμίσεις τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, παραμένουν εύθραυστες εξαιτίας αυτού.
Η λήψη αποφάσεων σε εθνικό επίπεδο αποδείχθηκε ακατάλληλη βάση για την ευρύτερη ευρωπαϊκή σταθερότητα. Εντέλει, για μια ευρωζώνη που θα έχει διάρκεια και επιτυχία, θα χρειαστούν πιο ισχυροί –και υπόλογοι- υπερεθνικοί θεσμοί. Από όλους όσους υπάρχουν, μια ισχυρή Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει τα περισσότερα προσόντα για αυτό τον ρόλο.
Πηγή: euro2day.gr