Καταπέλτης
κατά του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης ήταν ο γενικός επίτροπος
Επικρατείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου Διονύσιος Λασκαράτος.
Ενώπιον της Ολομέλειας του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου ο κ. Λασκαράτος υποστήριξε ότι ....
είναι αντισυνταγματική και αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) η αναδρομική από 1η Αυγούστου 2012 μείωση των συντάξεων των: 1) Ένστολων όλων των σωμάτων (στρατιωτικών, αστυνομικών, λιμενικών, πυροσβεστών, κ.λπ.), 2) δικαστικών, 3) καθηγητών των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ), 4) διευθυντών του ΕΣΥ, κ.λπ.
Η εισήγηση του κ. Λασκαράτου, η οποία αναμένεται να γίνει δεκτή από την Ολομέλεια του ΕΣ θα προκαλέσει -πλέον της νέας «μαύρης τρύπας» εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ- οικονομικό πονοκέφαλο στην κυβέρνηση, η οποία είναι αναγκασμένη να αναζητήσει ισοδύναμα μέτρα, για να καλύψει το κενό.
Η πρόταση αυτή αναμένεται να γίνει δεκτή από την Ολομέλεια του ΕΣ, καθώς οι δικαστές είναι δέσμιοι της παλαιότερης (από 27 Φεβρουαρίου 2013) γνωμοδότησης της Ολομέλειας του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου. Η Ολομέλεια αυτή είχε γνωμοδοτήσει επί του τότε νομοσχεδίου για το Μνημόνιο ΙΙΙ και είχε κρίνει ότι είναι αντισυνταγματικές και αντίθετες στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, οι μειώσεις των συντάξεων. Ο κ. Λασκαράτος επισήμανε σήμερα, ότι οι μειώσεις των συντάξεων των ένστολων, κ.λπ. παραβιάζουν το συνταγματικό τρίπτυχο των άρθρων 2, 4 και 25.
Συγκεκριμένα τόνισε ότι οι συντάξεις είναι αντίθετες στις εξής τρεις συνταγματικές αρχές:
1. Στην αρχή της ισότητας, ως προς την κατανομή των δημοσίων βαρών, ανάλογα με τις δυνάμεις του κάθε φορολογούμενου πολίτη, αφού οι ένστολοι έχουν πληγεί δυσανάλογα σε σχέση με άλλες ομάδες πολιτών οι οποίοι φοροδιαφεύγουν και εισφοροδιαφεύγουν,
2. στην αρχή του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, αφού με τις μειώσεις των συντάξεων πλήττεται το επίπεδο αξιοπρεπούς διαβιώσεως των συνταξιούχων στρατιωτικών και
3. στην αρχή της αναλογικότητας, καθώς δεν αιτιολογείται, αλλά ούτε τεκμηριώνεται με συγκεκριμένα στοιχεία η αναγκαιότητα των μειώσεων των συντάξεων που θα συμβάλλει στην επίτευξη του σκοπού της περιστολής των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Με άλλα λόγια δεν προκύπτει ότι εξαντλήθηκε κάθε άλλο πρόσφορο μέτρο για να περιοριστεί το κρατικό έλλειμμα, έτσι ώστε να αποτραπεί η επιβάρυνση για πολλοστή φορά της ίδιας κατηγορίας πολιτών, όπως είναι αυτή των στρατιωτικών.
Εξάλλου, στις περιπτώσεις των παρατεταμένων οικονομικών κρίσεων δεν είναι επιτρεπτό η επιβάρυνση από τα λαμβανόμενα μέτρα (μειώσεις αποδοχών και συντάξεων, κ.λπ.) να κατανέμονται συνεχώς σε συγκεκριμένη κατηγορία φορολογουμένων, όπως είναι οι μισθοδοτούμενοι από το Δημόσιο, οι οποίοι είναι συνεπείς στις φορολογικές υποχρεώσεις τους. Και την ίδια στιγμή να ευνοούνται άλλες κατηγορίες πολιτών, λόγω της φορολογικής ασυνέπειας των οποίων προκαλείται σε μεγάλο βαθμό η δυσμενής οικονομική συγκυρία που πλήττει τη χώρα μας.
Ακόμη, δεν παράλειψε να τονίσει ο γενικός Επίτροπος Επικρατείας ότι οι συνεχείς περικοπές των συντάξεων των ένστολων έρχονται σε ευθεία και πλήρη αντίθεση με το άρθρο 25 του Συντάγματος, αφού οι μειώσεις δεν ενδείκνυται ως το πλέον πρόσφορο μέτρο για την επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού της περιστολής των δημοσιονομικών ελλειμμάτων.
Εξάλλου, σύμφωνα με τον κ. Λασκαράτο, οι περικοπές των συντάξεων παραβιάζουν επιπρόσθετα και το πρώτο πρόσθετο πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ, καθώς δεν προκύπτει από κάποιο στοιχείο ότι η αναδρομική μείωση των συντάξεων υπαγορεύτηκε από λόγους γενικότερου δημοσίου ή κοινωνικού συμφέροντος, μετά από τήρηση των αρχών: α) Της ισότητας, β) της ισότητας στην κατανομή των βαρών και γ) της αναλογικότητας.
Σε άλλο σημείο της εισήγησής του που αφορούσε στους δικαστικούς λειτουργούς, ο κ. Λασκαράτος ανέφερε καταρχάς, ότι από το συνταγματικό χάρτη υπάρχει ισοτιμία μεταξύ των τριών λειτουργιών (νομοθετική, εκτελεστική και δικαστική). Κατά συνέπεια, οι αποδοχές των δικαστικών πρέπει να είναι ίσες με τις αποδοχές των δύο άλλων λειτουργιών, λόγω της ισοτιμίας των τριών αυτών εξουσιών, αλλά και λόγω της ειδικής μεταχείρισης που επιφυλάσσει για αυτούς το Σύνταγμα.
Η ειδική αυτή μεταχείριση των εν ενεργεία δικαστικών λειτουργών, σύμφωνα με τον κ. Λασκαράτο, συμπεριλαμβάνει και τους συνταξιούχους, σύμφωνα με την αρχή της σταθερής αναλογίας των αποδοχών των μάχιμων δικαστών και των συντάξεων τους.
Οι νομικοί παραστάτες του ελληνικού Δημοσίου τόνισαν ότι επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος επέβαλαν τις μειώσεις των συντάξεων των ένστολων, δικαστών κ.λπ., ενώ παράλληλα έπρεπε να καλυφθεί το έλλειμμα και το δημόσιο χρέος.
Ακόμη, υποστήριξαν ότι οι περικοπές υπάγονται στον κύκλο των υποχρεώσεων της χώρας μας προς του Ευρωπαίους εταίρους μας. Η Ολομέλεια επιφυλάχθηκε να εκδώσει τις αποφάσεις της μέσα στο επόμενο διάστημα.
Πηγή: protothema.gr
Ενώπιον της Ολομέλειας του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου ο κ. Λασκαράτος υποστήριξε ότι ....
είναι αντισυνταγματική και αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) η αναδρομική από 1η Αυγούστου 2012 μείωση των συντάξεων των: 1) Ένστολων όλων των σωμάτων (στρατιωτικών, αστυνομικών, λιμενικών, πυροσβεστών, κ.λπ.), 2) δικαστικών, 3) καθηγητών των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ), 4) διευθυντών του ΕΣΥ, κ.λπ.
Η εισήγηση του κ. Λασκαράτου, η οποία αναμένεται να γίνει δεκτή από την Ολομέλεια του ΕΣ θα προκαλέσει -πλέον της νέας «μαύρης τρύπας» εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ- οικονομικό πονοκέφαλο στην κυβέρνηση, η οποία είναι αναγκασμένη να αναζητήσει ισοδύναμα μέτρα, για να καλύψει το κενό.
Η πρόταση αυτή αναμένεται να γίνει δεκτή από την Ολομέλεια του ΕΣ, καθώς οι δικαστές είναι δέσμιοι της παλαιότερης (από 27 Φεβρουαρίου 2013) γνωμοδότησης της Ολομέλειας του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου. Η Ολομέλεια αυτή είχε γνωμοδοτήσει επί του τότε νομοσχεδίου για το Μνημόνιο ΙΙΙ και είχε κρίνει ότι είναι αντισυνταγματικές και αντίθετες στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, οι μειώσεις των συντάξεων. Ο κ. Λασκαράτος επισήμανε σήμερα, ότι οι μειώσεις των συντάξεων των ένστολων, κ.λπ. παραβιάζουν το συνταγματικό τρίπτυχο των άρθρων 2, 4 και 25.
Συγκεκριμένα τόνισε ότι οι συντάξεις είναι αντίθετες στις εξής τρεις συνταγματικές αρχές:
1. Στην αρχή της ισότητας, ως προς την κατανομή των δημοσίων βαρών, ανάλογα με τις δυνάμεις του κάθε φορολογούμενου πολίτη, αφού οι ένστολοι έχουν πληγεί δυσανάλογα σε σχέση με άλλες ομάδες πολιτών οι οποίοι φοροδιαφεύγουν και εισφοροδιαφεύγουν,
2. στην αρχή του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, αφού με τις μειώσεις των συντάξεων πλήττεται το επίπεδο αξιοπρεπούς διαβιώσεως των συνταξιούχων στρατιωτικών και
3. στην αρχή της αναλογικότητας, καθώς δεν αιτιολογείται, αλλά ούτε τεκμηριώνεται με συγκεκριμένα στοιχεία η αναγκαιότητα των μειώσεων των συντάξεων που θα συμβάλλει στην επίτευξη του σκοπού της περιστολής των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Με άλλα λόγια δεν προκύπτει ότι εξαντλήθηκε κάθε άλλο πρόσφορο μέτρο για να περιοριστεί το κρατικό έλλειμμα, έτσι ώστε να αποτραπεί η επιβάρυνση για πολλοστή φορά της ίδιας κατηγορίας πολιτών, όπως είναι αυτή των στρατιωτικών.
Εξάλλου, στις περιπτώσεις των παρατεταμένων οικονομικών κρίσεων δεν είναι επιτρεπτό η επιβάρυνση από τα λαμβανόμενα μέτρα (μειώσεις αποδοχών και συντάξεων, κ.λπ.) να κατανέμονται συνεχώς σε συγκεκριμένη κατηγορία φορολογουμένων, όπως είναι οι μισθοδοτούμενοι από το Δημόσιο, οι οποίοι είναι συνεπείς στις φορολογικές υποχρεώσεις τους. Και την ίδια στιγμή να ευνοούνται άλλες κατηγορίες πολιτών, λόγω της φορολογικής ασυνέπειας των οποίων προκαλείται σε μεγάλο βαθμό η δυσμενής οικονομική συγκυρία που πλήττει τη χώρα μας.
Ακόμη, δεν παράλειψε να τονίσει ο γενικός Επίτροπος Επικρατείας ότι οι συνεχείς περικοπές των συντάξεων των ένστολων έρχονται σε ευθεία και πλήρη αντίθεση με το άρθρο 25 του Συντάγματος, αφού οι μειώσεις δεν ενδείκνυται ως το πλέον πρόσφορο μέτρο για την επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού της περιστολής των δημοσιονομικών ελλειμμάτων.
Εξάλλου, σύμφωνα με τον κ. Λασκαράτο, οι περικοπές των συντάξεων παραβιάζουν επιπρόσθετα και το πρώτο πρόσθετο πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ, καθώς δεν προκύπτει από κάποιο στοιχείο ότι η αναδρομική μείωση των συντάξεων υπαγορεύτηκε από λόγους γενικότερου δημοσίου ή κοινωνικού συμφέροντος, μετά από τήρηση των αρχών: α) Της ισότητας, β) της ισότητας στην κατανομή των βαρών και γ) της αναλογικότητας.
Σε άλλο σημείο της εισήγησής του που αφορούσε στους δικαστικούς λειτουργούς, ο κ. Λασκαράτος ανέφερε καταρχάς, ότι από το συνταγματικό χάρτη υπάρχει ισοτιμία μεταξύ των τριών λειτουργιών (νομοθετική, εκτελεστική και δικαστική). Κατά συνέπεια, οι αποδοχές των δικαστικών πρέπει να είναι ίσες με τις αποδοχές των δύο άλλων λειτουργιών, λόγω της ισοτιμίας των τριών αυτών εξουσιών, αλλά και λόγω της ειδικής μεταχείρισης που επιφυλάσσει για αυτούς το Σύνταγμα.
Η ειδική αυτή μεταχείριση των εν ενεργεία δικαστικών λειτουργών, σύμφωνα με τον κ. Λασκαράτο, συμπεριλαμβάνει και τους συνταξιούχους, σύμφωνα με την αρχή της σταθερής αναλογίας των αποδοχών των μάχιμων δικαστών και των συντάξεων τους.
Οι νομικοί παραστάτες του ελληνικού Δημοσίου τόνισαν ότι επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος επέβαλαν τις μειώσεις των συντάξεων των ένστολων, δικαστών κ.λπ., ενώ παράλληλα έπρεπε να καλυφθεί το έλλειμμα και το δημόσιο χρέος.
Ακόμη, υποστήριξαν ότι οι περικοπές υπάγονται στον κύκλο των υποχρεώσεων της χώρας μας προς του Ευρωπαίους εταίρους μας. Η Ολομέλεια επιφυλάχθηκε να εκδώσει τις αποφάσεις της μέσα στο επόμενο διάστημα.
Πηγή: protothema.gr