20 Φεβ 2014

Όλο το σχέδιο για έκδοση και λειτουργία παράλληλου εγχώριου νομίσματος, Geuro, που προτείνει τώρα για την Ελλάδα το Levy Institute

Το σενάριο για αύξηση ΑΕΠ 7% και δημιουργία 550 χιλιάδων θέσεων εργασίας με πρόγραμμα άμεσης δημιουργίας θέσεων εργασίας

H ενδεικνυόμενη λύση για την Ελλάδα σύμφωνα με το αμερικανικό think tank Levy Institute είναι η υιοθέτηση προγράμματος στην κατεύθυνση της εξασφάλισης απασχόλησης μέσω του Κράτους σε ρόλο "ύστατου καταφυγίου  για την απασχόληση" -Εmployment of Last Resort-,  που το ονομάζει ELR, και το οποίο θα χρηματοδοτηθεί μέσω διάφορων ....
εναλλακτικών, ανάμεσα στις οποίες και ένα προσωρινό παράλληλο χρηματοοικονομικό σύστημα εντός της ευρωζώνης.
Το παράλληλο χρηματοοικονομικό σύστημα σύμφωνα με τη μελέτη "Strategic Analysis - Prospects and Policies for the Greek economy", θα βασιστεί στην έκδοση νέων κρατικών ομολόγων με τα οποία το Κράτος θα πληρώνει υποχρεώσεις του (π.χ. επιστροφές φόρων, πληρωμές προμηθευτών κ.λπ.) και τα οποία θα δέχεται επίσης για εξόφληση οφειλών προς το Δημόσιο και θα έχουν ίση αξία με το ευρώ.



Ισχυρό επιχείρημα για την αποτελεσματικότητα της πολιτικής αυτής, είναι η μικρή ελαστικότητα που παρουσιάζει το ελληνικό εξωτερικό εμπόριο σε σχέση με την ισοτιμία αλλά και με τη μείωση των αμοιβών (εσωτερική υποτίμηση)  με αποτέλεσμα το Levy να καταλήγει στη διαπίστωση ότι η εσωτερική υποτίμηση δεν εξασφαλίζει την άνοδο του ΑΕΠ ούτε τη δημιουργία απασχόλησης, ενώ ούτε η θεωρητική υποτίμηση του νομίσματος (με έξοδο από το ευρώ ή εισαγωγή δεύτερου υποτιμημένου νομίσματος) θα είχε το επιθυμητό αποτέλεσμα στην άνοδο του ΑΕΠ.
To ινστιτούτο διαπιστώνει ούτε η εσωτερική υποτίμηση ούτε η νομισματική υποτίμηση -ή έξοδος από το ευρώ- σε συνδυασμό με συνεχιζόμενη σφικτή δημοσιονομική πολιτική είναι αρκετές για την οικονομική ανάκαμψη και εστιάζει στην ανάγκη για τόνωση της εσωτερική ζήτησης.
Το Levy Institut απορρίπτει την υποτίμηση του νομίσματος για την ελληνική οικονομία και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η καλύτερη λύση θα ήταν η υιοθέτηση ενός παράλληλου εσωτερικού συστήματος πληρωμών, εντός του ευρώ, το οποίο θα εξασφάλιζε τη ρευστότητα για να χρηματοδοτηθεί ένα πρόγραμμα προσλήψεων από το Κράτος, με τον κατώτερο βασικό μισθό, ώστε να ενισχυθεί η απασχόληση και να αυξηθεί το ΑΕΠ.




Το Levy στην έκεθσή του εξετάζει διάφορες εναλλακτικές, όπως ένα σχέδιο Μάρσαλ με ευρωπαϊκά κεφάλαια τα οποία θα διαχειριστούν κυβερνητικοί και κρατικοί φορείς, καθώς και ένα πάγωμα αποπληρωμής των τοκοχρεολυσίων του χρέους για τρία χρόνια με στόχο να κατευθυνθούν οι πόροι στην εγχώρια ζήτηση και στην αύξηση της απασχόλησης.
Επειδή  όμως διαπιστώνει ότι υπάρχει έλλειψη πολιτικής βούλησης από την πλευρά των Ευρωπαίων για να εφαρμοστούν οι λύσεις αυτές, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η διέξοδος είναι η χρήση του παράλληλου συστήματος πληρωμών σε συνδυασμό με την άμεση δημιουργία θέσεων εργασίας από το Κράτος.
Το παράλληλο σύστημα πληρωμών είναι αντίστοιχο με τα φαρμακευτικά ομόλογα, pharma bonds, που εκδόθηκαν για να καλυφθούν οι υποχρεώσεις του Δημοσίου προς τον κλάδο των Φαρμάκων. Αυτά τα ομόλογα σαν εργαλεία είχαν όλα τα χαρακτηριστικά των κλασσικών ομολόγων και θα μπορούσαν να είναι διαπραγματεύσιμα στην αγορά ισότιμα.
Για πολλούς οικονομολόγους, η δημιουργία πραγματικής ρευστότητας διαμέσου τέτοιων χρεογράφων, θα μπορούσε να υλοποιηθεί με την ενεχυρίαση τους στις τράπεζες.
Το νέο χρηματοοικονομικό σύστημα θα προχωρήσει με την έκδοση νέων ομολόγων μηδενικών κουπονιών, χωρίς ημερομηνία λήξης ("perpetual bonds"), χωρίς δηλαδή συγκεκριμένες δεσμεύσεις για αποπληρωμή, που δε θα επιβάρυνε κατά συνέπεια το χρέος. Τα ομόλογα αυτά μπορούν να εκδοθούν για την πληρωμή υποχρεώσεων του Κράτους και να γίνονται αποδεκτά για εξόφληση υποχρεώσεων προς το Δημόσιο. Θα μπορούν δε να χρησιμοποιούνται και για τον συμψηφισμό φορολογικών και άλλων υποχρεώσεων μεταξύ επιχειρήσεων.
Το Levy θεωρεί ότι η νομισματική υποτίμηση δεν είναι αποτελεσματική για την περίπτωση της Ελλάδας, γιαυτό απορρίπτει άλλα σχέδια παράλληλων νομισμάτων που έχουν προταθεί κατά καιρούς, και υιοθετεί την πρόταση του Geuro που δεν συνεπάγεται υποτίμηση, καθώς τα ομόλογα θα έχουν αξίες σε ευρώ.
Υπολογίζει ότι με βάση τη νομισματική κυκλοφορία στην Ελλάδα και τα οικονομικά δεδομένα, θα μπορούσαν να εκδοθούν G-notes 14 δισ. ευρώ.
Εάν με το ποσό αυτό χρηματοδοτηθεί ένα πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και ενίσχυσης της κατανάλωσης η εσωτερική ζήτηση θα αυξηθεί κατά 6,6 δισ. ευρώ εάν παράλληλα "παγώσουν" οι αποπληρωμές του χρέους.
Εάν τα Geuros χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία απασχόλησης από το Κράτος, θα μπορούσαν να δημιουργηθούν 550.000 άμεσες νέες θέσεις εργασίας (με μισθό 586 ευρώ) ενώ έμμεσα θα δημιουργούνταν 156.000 νέες θέσεις εργασίας. Εξ αυτού και μόνο το ΑΕΠ θα αυξανόταν κατά 12 δισ. ευρώ (7% του ΑΕΠ), ενώ και τα έσοδα του Κράτους θα αυξάνονταν κατά δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα το καθαρό κόστος του προγράμματος να περιορίζεται σε 3,5 δισ. ευρώ.

Αυτά θα μπορούσαν να μεταφερθούν ηλεκτρονικά σε τραπεζικές καταθέσεις ιδιωτών ή εταιρειών μέσα από ένα εξειδικευμένο σύστημα ασφαλείας. Έτσι θα  μπορούσαν να εκδοθούν πιστοποιητικά για μικρές είτε μεγάλες συναλλαγές στην αγορά.
 Τα ομόλογα θα μπορούν να συνδεθούν με φορολογικές απαλλαγές από τη στιγμή που η κυβερνητική πολιτική θα τα χρησιμοποιούσε για να γεφυρώσει τις διαφορές μεταξύ του κράτους και των προμηθευτών του.
Παράλληλα, θα μπορούσε κανείς να περιμένει η κυβέρνηση να ζητήσει ένα μέρος των μελλοντικών φορολογικών καταβολών των ιδιωτών να γίνει σε τέτοια ομόλογα για να ενισχύσει και να εδραιώσει τη ζήτηση και την εμπιστοσύνη στο παράλληλο νόμισμα, σχολιάζει η μελέτη.
Το Geuro θα μπορεί να ανταλλαγεί προς  μία κατεύθυνση, από ευρώ σε Geuro, ώστε να αποφευχθούν οι κερδοσκοπικές επιθέσεις και να μειωθεί η χρήση του στην εγχώρια αγορά αλλά και να περιοριστούν οι πιθανότητες μεταφορές καταθέσεων έξω από τη χώρα.
Οι καταθέσεις φυσικά των τραπεζών θα παραμείνουν σε ευρώ και όποιες συναλλαγές έχουν γίνει σε ευρώ θα παραμείνουν σε αυτό το νόμισμα. Η υιοθέτηση του παράλληλου νομίσματος δε θα σημάνει έξοδο από την Ευρωζώνη και θα απαιτούσε μικρές μόνο διαφοροποιήσεις στη Συνθήκη της ΕΕ, ξεκαθαρίζει το Ινστιτούτο.
Το Levy Institute είχε ανακοινώσει σε πρώτη φάση τις προτάσεις του αυτές, όπως είναι γνωστό, σε συνέδριο με χορηγό την "Αυγή" και συμμετοχή κορυφαίων στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ στα τέλη του 2013.
Τη μελέτη υπογράφουν οι καθηγητές Δ. Παπαδημητρίου, Μ. Νικηφόρος και Τζενάρι Τσέζα.
Το σενάριο για αύξηση ΑΕΠ 7% και δημιουργία 550 χιλιάδων θέσεων εργασίας
Σύμφωνα με τη μελέτη, εάν υιοθετηθεί το συγκεκριμένο σενάριο, το ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 7% το 2014, επηρεάζοντας ελάχιστα το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.

Περιληπτικά, η κυβέρνηση θα πετύχει να προσφέρει δουλειές με ένα κατώτατο μισθό για την παραγωγή υπηρεσιών στον καθένα που θα μπορεί και θα θέλει να δουλέψει. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να υιοθετήσει μία πολιτική, που θα δώσει το κέντρο βάρους στην απασχόληση όσον αφορά στις ωφέλειες που θα έχει από το παράλληλο χρηματοοικονομικό σύστημα.
Εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν 550 χιλιάδες θέσεις εργασίας μέσα σε ένα χρόνο. (Δείτε αναλυτικά εδώ)

Πηγή: newmoney.gr