Φαίνεται πως κάποιοι είτε δεν έχουν το θάρρος να
αναγνωρίζουν τα λάθη τους και να προσπαθήσουν να τα διορθώσουν, είτε δεν έχουν
συνειδητοποιήσει ακόμη πως, οι μέχρι σήμερα επιλογές τους είναι καταστροφικές.
Ότι κι αν συμβαίνει από τα δύο είναι τραγικό!
Ο ΕΛΤΑ κυριολεκτικά βουλιάζει κι κάποιοι συνεχίζουν να
μιλούν για επιτυχία του 18μηνου crash program ...
και του πενταετούς
Επιχειρησιακού Σχεδίου. Δύο προγράμματα που ούτε λίγο, ούτε πολύ τα παρουσίασαν
την προηγούμενη χρονιά ως μοναδικές και επιτυχημένες συνταγές, προκειμένου ο
Οργανισμός να μπει σε τροχιά ανάπτυξης και κερδοφορίας στο τέλος του 2014.
Σήμερα, εννέα μήνες μετά την εφαρμογή αυτών των προγραμμάτων, τα πράγματα
εξελίσσονται τελείως αρνητικά και ο ΕΛΤΑ παρουσιάζει ζημιές, που τρέχουν με
μέσο όρο ανά μήνα 2 εκατ. ευρώ το πρώτο
τρίμηνο του 2014.
Εκείνοι που, ταυτισμένοι απόλυτα με τις κυβερνητικές-μνημονιακές
πολιτικές προσπάθησαν με την υπογραφή της ΕΣΣΕ 2013-2014, να μας πείσουν πως
το «κόψιμο» των δώρων και του επιδόματος κανονικής άδειας, σε συνδυασμό με κάποιες
διοικητικές παρεμβάσεις για περικοπές
δαπανών, ήταν αρκετά για να οδηγήσουν και πάλι τα ΕΛΤΑ στη κερδοφορία, δεν
έχουν το θάρρος να ομολογήσουν την αποτυχία του εγχειρήματος τους.
Στη χθεσινή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΟΣΤ,
απλά επιβεβαιώθηκαν όσα όλοι γνωρίζουμε και συζητάμε στους χώρους της δουλειάς.
Το πρόγραμμα έχει
εκτροχιαστεί, τα ελλείμματα πνίγουν τον Οργανισμό και κάθε μέρα αποδεικνύονται
οι λαθεμένες διοικητικές και συνδικαλιστικές επιλογές που μας παρουσίαζαν ως
σανίδα σωτηρίας.
Θυμόσαστε όλοι πως η παράταξη μας έγινε σάκος του μποξ, όταν
διαφωνήσαμε και με την υπογραφή της συλλογικής σύμβασης εργασίας, με το 18μηνο crash program και
με το 5ετές επιχειρησιακό σχέδιο. Η διαφωνία μας δεν είχε να κάνει με
συνδικαλιστική αντιπαράθεση, αλλά με την τεκμηριωμένη άποψη πως η ανάπτυξη και
η κερδοφορία του ΕΛΤΑ δεν μπορεί να προκύψει από τις συνεχείς περικοπές στους
μισθούς και στις κάθε φύσεως αποδοχές των Εργαζομένων, αλλά μόνο από
στοχευμένες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που θα φέρουν δουλειά στον Οργανισμό.
Αντ’ αυτού το μόνο που βλέπουμε όλο αυτό το διάστημα είναι αποτυχημένοι
διοικητικοί πειραματισμοί στη λειτουργία του ΕΛΤΑ, που τελικά διογκώνουν τα
προβλήματα, αντί να τα επιλύουν.
Και το ζήτημα είναι πως
κανείς δεν κάνει απολογισμό των επιλογών του, δεν αναλαμβάνει τις ευθύνες
του και συνεχίζει το καταστροφικό του έργο. Μπορούν να μας που σήμερα, τέσσερις μήνες μετά την απόφαση, τι πέτυχαν με
το κλείσιμο κάποιων καταστημάτων στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα και το άνοιγμα
άλλων το απόγευμα, καθώς και το άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές στις πρωτεύουσες
των νομών;
Θέματα Προσωπικού.
Τα τελευταία χρόνια Διοίκηση και ΠΟΣΤ έχουν, όχι απλά
υιοθετήσει την κυβερνητική θέση «περί μη προσλήψεων», αλλά την υπερκέρασαν,
αφού δεν διεκδίκησαν ούτε την αναλογία «μια πρόσληψη κάθε πέντε
αποχωρήσεις»! Το βασικό, αλλά σαθρό,
επιχείρημα που χρησιμοποίησαν για αυτή τους της επιλογή, ήταν η άσχημη
οικονομική κατάσταση του Οργανισμού. Αυτή τους η επιλογή αποδείχτηκε
καταστροφική για τα ΕΛΤΑ για δύο κυρίως λόγους.
α) Ο Οργανισμός χωρίς το απαραίτητο προσωπικό δεν μπορεί να
ανταποκριθεί στις βασικές του υποχρεώσεις προς τους πολίτες και τους πελάτες
του, με αποτέλεσμα συνεχώς να απαξιώνεται και να χάνει μερίδιο της αγοράς, την
ώρα που οι ανταγωνιστές του, σε περίοδο κρίσης, παρουσιάζουν θετικά
αποτελέσματα.
β) Η επιλογή των «μη προσλήψεων» δημιούργησε ακόμη
μεγαλύτερα ελλείμματα στον Οργανισμό. Για παράδειγμα το 2013, σύμφωνα με
πληροφορίες, η Διοίκηση πλήρωσε δύο εκατ. ευρώ σε υπερωρίες, οι περισσότερες
των οποίων δόθηκαν στη διανομή για την κάλυψη των κενών, με αμφιλεγόμενες
διαδικασίες που εξυπηρετούσαν κάποιους συνδικαλιστικά. Τώρα αναγκάζεται να
πληρώσει 1,5 εκατ. ευρώ περίπου για να αποζημιώσει γύρω στις 13.000 ημέρες
κανονικών αδειών παρελθόντων ετών (χωρίς αυτές του 2013), αφού λόγω της
πολιτικής «των μη προσλήψεων» δεν τις χορήγησε στο προσωπικό. Την ίδια ώρα
δαπανά τεράστια ποσά σε ιδιώτες εργολάβους για την ανάθεση εκτέλεσης έργου
(499.500 ευρώ είναι μόνο ο τελευταίος διαγωνισμός για την ταχυπληρωμή και
κάποιες άλλες υπηρεσίες) και στην πληρωμή ενοικιαζομένων εργαζομένων που
στοιχίζουν σχεδόν τα διπλά από μια απλή πρόσληψη.
Εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς πως, με μέρος των παραπάνω
χρημάτων μπορούσαν να είχαν γίνει προσλήψεις ικανού αριθμού προσωπικού για να
καλύψει τις ανάγκες του ο Οργανισμός.
Σήμερα κάτω από το αρνητικό βάρος των εξελίξεων, αρχίζουν να
ψελλίζουν σιγά-σιγά για προσλήψεις, σταγόνες στον ωκεανό. Μιλούν για 36
προσλήψεις μονίμων σε νησιά που έχουν σοβαρό πρόβλημα και 645 εποχικούς για τους
οποίους δεν έχει παρθεί απόφαση ακόμη και κανείς δεν γνωρίζει πότε και αν θα
προσληφθούν.
Στελέχωση
Το παράδοξο είναι πως ακόμη και σήμερα κανείς από τους
υπευθύνους δεν αναγνωρίζει τα λάθη του. Συνεχίζουν την ίδια πολιτική και
ανακάλυψαν πως για την αρνητική πορεία του ΕΛΤΑ κάτι άλλο φταίει. Φταίει, λένε, η καθυστέρηση της στελέχωσης
των θέσεων ευθύνης του Οργανισμού και εντείνουν τις προσπάθειες τους για να
προκάμουν, ν’ αλλάξουν το σύστημα, να το κάνουν δικαιότερο(!), ώστε να
προχωρήσουν στις αξιολογήσεις.
Να ξεκαθαρίσουμε κάτι: Το
χειρότερο σύστημα αξιολόγησης γίνεται το καλύτερο, αν το πιστεύεις, το
στηρίζεις και προσπαθείς μέσω αυτού να αναδείξεις τα ικανότερα στελέχη. Και το
καλύτερο σύστημα εκφυλίζεται αν το χρησιμοποιείς για να ικανοποιείς τα
ρουσφέτια σου.
Και δυστυχώς είναι γνωστό σε όλους πως, το σύστημα στελέχωσης στα
ΕΛΤΑ είναι ο καλύτερος συνδικαλιστικός μηχανισμός εξεύρεσης ψηφοφόρων. Γι’
αυτό και κόπτονται ποιοι και πόσοι θα είναι τελικά οι εκπρόσωποι των
εργαζομένων που θα συμμετέχουν με δικαίωμα βαθμολόγησης στις επιτροπές
αξιολόγησης.
Αν πραγματικά πίστευαν και υπηρετούσαν το θεσμό της
αξιοκρατικής στελέχωσης των θέσεων ευθύνης, δεν θα τον άφηναν να καταρρεύσει τα
τελευταία χρόνια!
Ούτε αξιολογήσεις γίνονται, ούτε στόχοι
τίθενται-παρακολουθούνται, ούτε βαθμολογούνται-αξιολογούνται οι κατέχοντες
θέσεις, ούτε, ούτε, ούτε…. .
Τώρα κόπτονται να προλάβουν τις …πολιτικές
εξελίξεις!
Κυρίως όμως αν τους ενδιέφερε ένα αξιοκρατικό σύστημα αξιολόγησης
δεν θα αναδείκνυαν σαν μείζον ζήτημα την, με δικαίωμα ψήφου (βαθμολογία), συμμετοχή εκπροσώπου
(ή εκπροσώπων) στις επιτροπές προκειμένου να στηρίζουν τους ημετέρους ψηφοφόρους
τους. Η θέση του παρατηρητή (όπως εμείς προτείναμε) ήταν αρκετή για την διασάλιση της διαφάνειας της διαδικασίας.
Στέκονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στο θέμα της στελέχωσης,
λες και είναι το σοβαρότερο θέμα που απασχολεί σήμερα τον Οργανισμό, λες και υπάρχει
κανείς Εργαζόμενος που να πιστεύει πως, αν στελεχωθούν οι θέσεις ευθύνης θα αλλάξει
η πορεία του ΕΛΤΑ.
Την ώρα που ο ΕΛΤΑ βουλιάζει, πίσω από κλειστές πόρτες
σχεδιάζονται μια σειρά μέτρα, είτε νέων περικοπών, είτε εκχώρησης ταχυδρομικού έργου
σε ιδιώτες!
Γνωρίζουμε τι γίνεται
και στέλνουμε μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση : ΜΗΝ ΤΟΛΜΗΣΟΥΝ. Μη διανοηθούν να
προχωρήσουν τους σχεδιασμούς τους για εκχώρηση του έργου (τομείς διανομής ή μονάδες διανομής –
νυκτερινή διαλογή – χρηματεφοδιασμός – διαβιβάσεις – φύλαξη κλπ) σε εργολάβους.
ΘΑ ΜΑΣ ΒΡΟΥΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ και ΤΩΡΑ ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ
ΜΟΝΟΙ ΜΑΣ.
Εμείς έγκαιρα
καταθέσαμε τις απόψεις μας στα συνδικαλιστικά όργανα και τις γράψαμε στις 8 Ιουνίου 2013, μετά την
υπογραφή της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, οι οποίες δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν.
Σας παραθέτουμε μέρος του κειμένου που γράψαμε τότε:
«Ήρθε λοιπόν χθες η
πλειοψηφία του συνδικάτου μας (αυτοί που
μας σώζουν συνεχώς τα τρία τελευταία χρόνια!)
και πρότειναν -αποφάσισαν να θυσιάσουμε την Ιφιγένεια (δώρα και επίδομα
κανονικής άδειας) για να ανοίξει ο Αίολος τα ασκιά του αέρα να φουσκώσουν τα
πανιά μας στο ταξίδι για καλύτερες ημέρες (κερδοφορία του ΕΛΤΑ). Αποκρύπτοντας
εν γνώσει ή εν αγνοία τους (θα σας γελάσουμε)
πως ο αέρας των ασκών θα μας
πάρει και θα μας σηκώσει!»
Λες και για να
ξαναπάρει μπροστά η ακινητοποιημένη
μηχανή του Ταχυδρομείου τα
μοναδικά καύσιμα που απαιτούνται είναι τα ποσά που θα εξοικονομήσει η διοίκηση
του ΕΛΤΑ από την αναστολή καταβολής των δώρων και του επιδόματος κ. άδειας.
Την ώρα που σύμφωνα
πάντα με τα επίσημα στοιχεία του Επιχειρησιακού σχεδίου:
- Η ταχυδρομική αγορά
βρίσκεται σε μεγάλη ύφεση και ο κύκλος εργασιών
του ΕΛΤΑ έχει μειωθεί την τελευταία πενταετία κατά 45%
- Τα έσοδα του την
ίδια περίοδο έχουν μειωθεί κατά 32%, από
604 εκατ. το 2008 σε 412 εκατ. το 2012 και με εκτίμηση, το 2013 να μειωθούν
ακόμη περισσότερο στα 362 εκατ. και το ποσοστό μείωσης να εκτοξεύεται στο -40%.
- Οι δαπάνες μισθοδοσίας προσωπικού την ίδια
περίοδο έχουν μειωθεί κατά 35% και ο προϋπολογισμός για το 2013 αναφέρει πως θα φτάσει στο – 45%
από 464 εκατ. το 2009 στα 257 εκατ. το 2013.
Την ώρα που όλοι
γνωρίζουμε πως:
- Με κυβερνητική απόφαση στερήθηκαν τα ΕΛΤΑ το
ποσοστό του 10% (219 εκατ. ευρώ) που
είχαν στο Τ.Τ. και τα όποια μερίσματα θα είχαν από αυτή τη συμμετοχή.
- Με κυβερνητική απόφαση πέρυσι κουρεύτηκαν τα
ομόλογα που είχα τα ΕΛΤΑ, δημιουργώντας ζημιά 10 εκατ. ευρώ.
- Δεν πληρώνει η πολιτεία όπως οφείλει το
κόστος παροχής των καθολικών υπηρεσιών, όπως γίνεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
- Δεν εισπράττονται οφειλόμενα εκατομμυρίων
ευρώ.
- Χάνονται πελάτες – συνέπεια της
απελευθέρωσης της ταχυδρομικής αγοράς. Αφού η πενταετής παράταση που δόθηκε στη
χώρα μας (2009-2013) να προετοιμαστεί κατάλληλα για να αντιμετωπίσει τον
ανταγωνισμό, με ευθύνη των διοικήσεων πέρασε ανεκμετάλλευτη.
- Η θυγατρική των Ταχυμεταφορών από την
ίδρυση της μέχρι σήμερα παρέμεινε καθηλωμένη σε μονοψήφια ποσοστά στο σύνολο
της συγκεκριμένης αγοράς – ενώ οι
ανταγωνιστές της έκαναν πάρτι, συνέπεια του τρόπου λειτουργίας της [Επιχείρηση
εξυπηρέτησης ρουσφετιών (ενοικιαζόμενοι)
και ανικανότητα των διοικήσεων της]
- Προσλαμβάνονταν διαχρονικά στα ΕΛΤΑ κατά
δεκάδες, καλοπληρωμένοι σύμβουλοι και εξωτερικοί συνεργάτες που για τους
περισσότερους από αυτούς, ακόμη ψάχνουμε να βρούμε ποια ήταν η προσφορά τους
στα ΕΛΤΑ.
- Η στελέχωση των επιτελικών θέσεων δεν
γίνεται πάντα από τους άριστους και τους ικανούς, αλλά πολλές φορές από τους
αρεστούς με ολέθρια αποτελέσματα.
- Η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού δεν
γίνεται ορθολογικά. Οι παρεμβάσεις εξωθεσμικών παραγόντων, αλλά κυρίως
συνδικαλιστών δημιουργούν αξεπέραστα εμπόδια. Πόσοι είναι σήμερα, που η
παραγωγική αλυσίδα στενάζει, εκείνοι που δεν εκτελούν το έργο του κλάδου για το
οποίο προσλήφθηκαν (Ένας σοβαρός παράγοντας της επιτυχημένης δεκαετίας
1998-2008 ήταν και η ισοκατανομή του προσωπικού- απόφαση σταθμός του τότε
συνδικάτου που δεν υπολόγισε το συνδικαλιστικό κόστος).
-
Καμιά ενέργεια δεν γίνεται για να βρεθούν έσοδα από άλλες πηγές (προϊόντα &
υπηρεσίες) που θα υποκαταστήσουν τη
μείωση από τα έσοδα του παραδοσιακού Ταχυδρομείου.
Την ώρα λοιπόν που τα
παραπάνω είναι μια αδυσώπητη
πραγματικότητα, πιστεύει αλήθεια κανείς
πως το ποσό που αντιστοιχεί στη
αναστολή καταβολής των δώρων και του επιδόματος
κ. άδειας, είναι ικανό από μόνο του να βάλει φρένο στη κατηφόρα.
Σίγουρα ΟΧΙ !!!»
Στη χθεσινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΠΟΣΤ εκτός από «τη στελέχωση» ένα
άλλο θέμα που συζητήθηκε ήταν η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας των ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
ΕΛΤΑ.
Η προηγούμενη ΣΣΕ έχει λήξει τέλος του 2013 και το Σωματείο των
Εργαζομένων στις Ταχυμεταφορές έκανε διαπραγματεύσεις με τη Διοίκηση της
θυγατρικής και κατέληξαν σε ένα κείμενο συμφωνίας που συμπεριλαμβάνει τις
περικοπές των μνημονιακών νόμων. Υπήρξε αντίδραση από μέρους της ΠΟΣΤ, με το
επιχείρημα πως οι περικοπές ενσωματώνονται στο υπάρχον μισθολόγιο της εταιρίας,
σε αντίθεση με τη συλλογική σύμβαση της ΠΟΣΤ, που το μισθολόγιο έμεινε όπως
ήταν και αφαιρούνται στη συνέχεια οι μειώσεις των μνημονιακών νόμων.
Ο
εκπρόσωπος της ΔΑΚΕ ανέφερε πως το σωματείο έπρεπε να προχωρήσει τις
διαπραγματεύσεις γιατί είχε λήξει η προηγούμενη σύμβαση και πως το προτεινόμενο κείμενο της σύμβασης
των Ταχυμεταφορών κατοχυρώνει τις παρούσες αποδοχές των εργαζομένων στη
θυγατρική για τη διετία 2014-2015, οι οποίες μάλιστα, είπε πως, είναι
μεγαλύτερες από τις αντίστοιχες των υπαλλήλων του ΕΛΤΑ και βλέπει
συνδικαλιστικές σκοπιμότητες στις αντιδράσεις της ΠΟΣΤ.
Η θέση που καταθέσαμε ήταν (όπως και στη
δική μας ΕΣΣΕ) πως, εμείς είμαστε
αντίθετοι με τους μνημονιακούς νόμους και δεν μπορούμε να δεχτούμε την εφαρμογή
τους ούτε μέσα, ούτε έξω από τα μισθολόγια.
Στα υπόλοιπα ζητήματα της χθεσινής συνεδρίασης συζητήθηκαν
και συμπεριελήφθησαν στο κείμενο της κοινής συμφωνίας :
α) Η ρύθμιση της καταβολής της αποζημίωσης των κανονικών
αδειών των ετών 2010-2011-2012 σε δέκα ισόποσες δόσεις.
Από τη μεριά μας
καταθέσαμε την άποψη πως, Συλλογικές συμβάσεις δεν μπορούν να υποκαθιστούν τους
νόμους του κράτους που ρυθμίζουν το θέμα και πως πρέπει όλες οι ενέργειες μας πρέπει να είναι σύννομες.
β) Μετατροπή των μακροχρόνιων αποσπάσεων Συναδέλφων σε
μεταθέσεις
γ) Επανεξέταση των καταλογισμών ζημιών που έγιναν σε
Συναδέλφους-θύματα ληστειών
δ) Εναρμόνιση του ΓΚΠ ΕΛΤΑ με ότι ισχύει στο δημόσιο τομέα,
σε σχέση με την χορήγηση άδειας ανατροφής τέκνων στις περιπτώσεις διδύμων κλπ
*Υποσημείωση
Αργά το βράδυ μάθαμε πως, η κοινή συμφωνία που ήταν προγραμματισμένη να συζητηθεί και να ψηφιστεί στο ΔΣ του Οργανιμού κατά τη χθεσινή του συνεδρίαση, δεν προχώρησε.