17 Οκτ 2014

Ανώμαλη προσγέιωση στο Ελληνικό...

Σε κατάσταση νευρικής κρίσης βρίσκονται κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ, αφού η υπόθεση του Ελληνικού στην καλύτερη γι’ αυτούς περίπτωση «παγώνει» και στη χειρότερη ακυρώνεται ο διαγωνισμός και επιστρέφονται τα… χειροκροτήματα.
Η αλήθεια είναι ότι τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ εξεπλάγησαν από τις ....

θέσεις που εξέφρασε ο εισηγητής του ΣΤ’ Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αφού συμφώνησε με μια από τις βασικότερες αιτιάσεις του Ζ’ Κλιμακίου που έχει μπλοκάρει την υπογραφή συμφωνίας του ΤΑΙΠΕΔ με τη Lamda Development.
Και εξεπλάγησαν γιατί το τελευταίο διάστημα διέρρεαν δεξιά και αριστερά ότι δεν τρέχει και τίποτα με την απόρριψη της σύμβασης από το Κλιμάκιο του Ε.Σ., αφού και άλλες φορές συμβάσεις του ΤΑΙΠΕΔ έχουν απορριφθεί από Κλιμάκιο και έχουν αποθεωθεί από το ΣΤ’ Τμήμα.

Μόνο που τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ στην περίπτωση του Ελληνικού, αργά αλλά σταθερά, συνειδητοποιούν ότι υπάρχει και ένα όριο όταν κάνεις κουρέλι την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία, όταν παραβιάζεις, δήθεν για τη σωτηρία της πατρίδας, τις αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και του ανταγωνισμού.

Το άκρως ενδιαφέρον, όμως, είναι ότι η ακτινογράφηση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και οι αιτιάσεις που διατυπώθηκαν δίνουν την ευκαιρία στους πολίτες να πάρουν μια γεύση από τις υποκλίσεις και τις ακραίες δεσμεύσεις που θα αναλάβει το Δημόσιο έναντι της Lamda Development εάν τελικά το Ελληνικό πουληθεί. Και λέμε μια γεύση γιατί η σύμβαση και οι δεσμεύσεις που πρόκειται να αναλάβει το ελληνικό Δημόσιο είναι επτασφράγιστο μυστικό.

Κατέβασαν τα σώβρακα
Κατά την εκδίκαση της υπόθεσης στο ΣΤ’ Τμήμα του Ε.Σ., ο εισηγητής του τμήματος χαρακτήρισε ως βάσιμες τις θέσεις των δικαστών του Ζ’ Κλιμακίου, περί παραβίασης της νομοθεσίας ως προς το σκέλος τροποποίησης των όρων της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Εν ολίγοις, δέχθηκε ότι οι όροι του διαγωνισμού άλλαξαν σε δεύτερο χρόνο και ενώ είχε γίνει η αρχική επιλογή, με αποτέλεσμα κάποιοι ενδιαφερόμενοι που είχαν αποκλειστεί από τη δεύτερη φάση να μην έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν από την αλλαγή των όρων του διαγωνισμού.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην απόφαση του Ζ’ Κλιμακίου, αρχικά οι όροι του διαγωνισμού προέβλεπαν:

◆ Την πώληση στον επιλεγέντα επενδυτή της πλειοψηφίας των μετοχών της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.

◆ Τη διατήρηση από το Δημόσιο μειοψηφικού πακέτου μετοχών με πλήρη δικαιώματα μειοψηφίας, αναλογική συμμετοχή στο σύνολο των αποδόσεών της αλλά και δικαίωμα αρνησικυρίας (βέτο) σε σημαντικές αποκλίσεις του επενδυτή από το επιχειρηματικό του σχέδιο για την αξιοποίηση των ακινήτων.

Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, όμως, οι όροι τροποποιήθηκαν και προέβλεπαν την πώληση του συνόλου (100%) των μετοχών της εταιρείας επιφυλάσσοντας για το Δημόσιο «μόνο το δικαίωμα λήψης του 30% του ποσού που υπερβαίνει το 15% των αποδόσεών της μετά την έβδομη επέτειο της ημερομηνίας μεταβίβασης των μετοχών στον επενδυτή».

Οι δικαστές μιλούν ευθέως για παράβαση των αρχών της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και του ανταγωνισμού αφού οι επίμαχες τροποποιήσεις μετέβαλαν ουσιωδώς το αντικείμενο της ελεγχόμενης σύμβασης, εκ των υστέρων και σε στάδιο της ελεγχόμενης διαδικασίας κατά το οποίο δεν ήταν δυνατή η υποβολή νέων προσφορών από μη προεπιλεγέντες ενδιαφερόμενους επενδυτές.

Οι αλλαγές αυτές, όμως, έκαναν τον διαγωνισμό ελκυστικότερο για τους ενδιαφερομένους σε βάρος του Δημοσίου, αφού, όπως αναφέρεται στην απόφαση, το Δημόσιο διατήρησε «ένα μόνο δικαίωμα λήψης μικρού και αβέβαιου ποσοστού επί των ενδεχόμενων υπεραποδόσεων της εταιρείας στο απώτερο μέλλον».

Δεμένοι χειροπόδαρα
Όπως πληροφορούμαστε από την απόφαση του Ζ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το ελληνικό Δημόσιο δεσμεύεται να διασφαλίσει προς όφελος της εταιρείας διάφορα ωραία και καλά, φυσικά με το κόστος να βαρύνει τη δημόσια τσέπη. Μάλιστα, ρητά αναφέρεται ότι, εάν οποιαδήποτε από τις υποχρεώσεις που περιγράφονται στη σύμβαση δεν ικανοποιηθεί από το Δημόσιο, η εταιρεία θα αποζημιωθεί.

Το καταπληκτικό είναι ότι καταβολή αποζημίωσης προβλέπεται ακόμα και σε περίπτωση που ζητηθούν επιπλέον περιβαλλοντικές υποχρεώσεις!

Έτσι, το ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει να διασφαλίσει στον επενδυτή ότι:

◆ Θα χορηγηθεί άδεια για τη λειτουργία καζίνο.

◆ Οι παροχές νερού, αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος θα είναι διαθέσιμες στα όρια των ακινήτων σε επαρκή ποσότητα και εντός κατάλληλου χρόνου ώστε η εταιρεία να είναι σε θέση να εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της κατασκευής και λειτουργίας που ορίζονται στο σχέδιο ολοκληρωμένης ανάπτυξης των ακινήτων.

◆ Θα κατασκευάσει και θα λειτουργήσει εντός των ακινήτων δημόσιες υπηρεσίες και παροχές κοινής ωφελείας παρόμοιου επιπέδου με αυτές που παρέχονται σε δήμους όμορους των ακινήτων.

◆ Θα συστήσει ειδικό διοικητικό φορέα που θα έχει – είτε ο ίδιος είτε τρίτο πρόσωπο που θα διοριστεί μέσω δημόσιου διαγωνισμού και θα αμείβεται από τον φορέα – την ευθύνη για τη διαχείριση, λειτουργία και συντήρηση όλων των ελεύθερων χώρων δημοσίας χρήσεως, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται από το πάρκο μέχρι τα δημόσια κτήρια, τις δημόσιες υπηρεσίες, τους δρόμους και όλες τις άλλες υποδομές.

◆ Θα μεταφέρει τις υπηρεσίες του Δημοσίου οι οποίες βρίσκονται ήδη στο προς εκποίηση ακίνητο.

◆ Θα καταβάλει αντάλλαγμα στην εταιρεία για τις υπηρεσίες του Δημοσίου που εν τέλει θα στεγαστούν στο ακίνητο.

Να σημειωθεί ότι οι προβλέψεις αυτές, σύμφωνα με τη γνώμη του Ζ’ Κλιμακίου του Ε.Σ., ενδέχεται να εγείρουν ζητήματα κρατικών ενισχύσεων υπέρ του επενδυτή, υπό την έννοια της παροχής πλεονεκτήματος στον τελευταίο διά της ευνοϊκής μεταχειρίσεως αυτού, ικανής να νοθεύσει ή να απειλήσει τον ανταγωνισμό. 


Πηγή: topontiki.gr