Στον αέρα βρίσκεται στρατηγικός σχεδιασμός της
διοίκησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων για τον εκσυγχρονισμό της
εταιρείας, εξαιτίας της απένταξης από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα
«Ψηφιακή Σύγκλιση» έργων αξίας 36 εκατομμυρίων ευρώ.
Τα έργα είχαν ενταχθεί στο ....
ΕΣΠΑ εξασφαλίζοντας, με την σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, χρηματοδότηση 35,98 εκατομμυρίων ευρώ. Στην συνέχεια η Ελλάδα προσέθεσε ως όρο σε οποιαδήποτε διακήρυξη της ευρωπαϊκής διεύθυνσης περιφερειακής πολιτικής (REGIO) να προβλέπεται ότι σε περίπτωση αλλαγής του ιδιοκτησιακού καθεστώτος δεν θα αλλάξει η χρήση των έργων που χρηματοδοτούνται με κοινοτικά κονδύλια.
Με δεδομένο όμως ότι τα ΕΛΤΑ έχουν περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να προχωρήσει η αποκρατικοποίησή τους ο συγκεκριμένος όρος δεν μπορούσε να ικανοποιηθεί, με αποτέλεσμα τα έργα να βγουν εκτός του προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση». Η εξέλιξη αυτή προκαλεί σοβαρό πρόβλημα στην εταιρεία, καθώς τα έργα ήταν πολύ σημαντικά, αφού μεταξύ άλλων θα οδηγούσαν στην αυτοματοποίηση ολόκληρου του δικτύου των ΕΛΤΑ.
Κατόπιν των προαναφερομένων, συνεχίζεται στο σχετικό έγγραφο, και επειδή το χρονικό διάστημα υλοποίησης των συγχρηματοδοτούμενων έργων είναι ασφυκτικό, είναι απαραίτητο να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία υλοποίησης των έργων και να διασφαλιστεί απαραίτητα η συνέχισή τους την επόμενη προγραμματική περίοδο.
Τώρα από την πλευρά της διοίκησης καταβάλλεται συντονισμένη προσπάθεια για την ένταξη των έργων στην προγραμματική περίοδο 2014 – 2020. Ακόμη, όμως, και αν αυτό γίνει δεν μπορεί να γυρίσει πίσω ο χρόνος που χάθηκε, καθυστερώντας τον εκσυγχρονισμό του δικτύου. Όπως ο σχεδιασμός είχε προχωρήσει, τα έργα θα είχαν υλοποιηθεί σε ποσοστό 25% εως 30% και θα είχαν ήδη γίνει πληρωμές περίπου 10 εκατομμυρίων ευρώ. Αντ' αυτού ο σχεδιασμός βρίσκεται πλέον περίπου 2 με 2,5 χρόνια πίσω.
Μεταξύ των έργων που έχουν μείνει εκτός χρηματοδότησης περιλαμβάνεται η επέκταση αυτοματοποίησης δικτύου Ταχυδρομικών Καταστημάτων αλλά και μια σειρά έργα που αφορούν στις νέες ψηφιακές υπηρεσίες όπως η ανάπτυξη της Πλατφόρμας ηλεκτρονικών υπηρεσιών (e-post) Επέκταση Υβριδικού Ταχυδρομείου - Ανάπτυξη Reverse Hybrid Mail, η ανάπτυξη Πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce).
Πηγή: euro2day.gr
Τα έργα είχαν ενταχθεί στο ....
ΕΣΠΑ εξασφαλίζοντας, με την σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, χρηματοδότηση 35,98 εκατομμυρίων ευρώ. Στην συνέχεια η Ελλάδα προσέθεσε ως όρο σε οποιαδήποτε διακήρυξη της ευρωπαϊκής διεύθυνσης περιφερειακής πολιτικής (REGIO) να προβλέπεται ότι σε περίπτωση αλλαγής του ιδιοκτησιακού καθεστώτος δεν θα αλλάξει η χρήση των έργων που χρηματοδοτούνται με κοινοτικά κονδύλια.
Με δεδομένο όμως ότι τα ΕΛΤΑ έχουν περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να προχωρήσει η αποκρατικοποίησή τους ο συγκεκριμένος όρος δεν μπορούσε να ικανοποιηθεί, με αποτέλεσμα τα έργα να βγουν εκτός του προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση». Η εξέλιξη αυτή προκαλεί σοβαρό πρόβλημα στην εταιρεία, καθώς τα έργα ήταν πολύ σημαντικά, αφού μεταξύ άλλων θα οδηγούσαν στην αυτοματοποίηση ολόκληρου του δικτύου των ΕΛΤΑ.
Παρέμβαση ΤΑΙΠΕΔ
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι σε μια προσπάθεια να αποφευχθεί η απώλεια χρηματοδότησης, το ΤΑΙΠΕΔ σε έγγραφό του προς στην Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Ε.Π ''Ψηφιακή Σύγκλιση'' αναφέρει ότι: ''Στη διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση των μετοχών, θα υπάρξει πρόνοια δέσμευσης του προτιμητέου επενδυτή, ώστε μετά τη μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών και μέχρι την εκπνοή της σχετικής προθεσμίας του Κανονισμού ΕΚ 1083/2006, η ΕΛΤΑ Α.Ε να διατηρήσει στην κυριότητά της, στοιχεία υποδομής που έχουν λάβει συγχρηματοδότηση...Σημειώνεται ωστόσο, ότι τα έργα που πρόκειται να λάβουν συγχρηματοδότηση αφορούν στη βελτίωση της παροχής της καθολικής υπηρεσίας από την ΕΛΤΑ Α.Ε, που αποτελεί άλλωστε και το βασικό στόχο της συγχρηματοδότησης, ενώ η παράλληλη βελτίωση μη ταχυδρομικών υπηρεσιών γενικού οικονομικού σκοπού επέρχεται ως συνέπεια ήσσονος σημασίας''.Κατόπιν των προαναφερομένων, συνεχίζεται στο σχετικό έγγραφο, και επειδή το χρονικό διάστημα υλοποίησης των συγχρηματοδοτούμενων έργων είναι ασφυκτικό, είναι απαραίτητο να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία υλοποίησης των έργων και να διασφαλιστεί απαραίτητα η συνέχισή τους την επόμενη προγραμματική περίοδο.
Πρωτοφανής περίπτωση
Όμως η αρνητική εξέλιξη δεν αποφεύχθηκε και στελέχη του ΕΛΤΑ κάνουν λόγο για πρωτοφανή περίπτωση, με πρωτοβουλία της ίδιας της χώρας να βγαίνουν εκτός χρηματοδότησης έργα των οποίων η ΕΕ είχε δώσει το «πράσινο φως» για την χρηματοδότησή τους. Σημειώνουν επίσης ότι ο συγκεκριμένος όρος, που προστέθηκε εκ των υστέρων, ήταν καταχρηστικός. Μάλιστα οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι η απένταξη των έργων είχε αποτέλεσμα την ανατροπή της στρατηγικής των ΕΛΤΑ, ιδίως δε αν ληφθεί υπόψη ότι τα περισσότερα έργα αφορούσαν την παροχή καθολικής υπηρεσίας, η οποία με έχει ανατεθεί στα Ελληνικά Ταχυδρομεία έως το 2028, άρα σε καμία περίπτωση δεν επρόκειτο να αλλάξει η χρήση τους. Η παροχή της καθολικής υπηρεσίας, δηλαδή της ταχυδρομικής εξυπηρέτησης ολόκληρης της χώρας ανεξάρτητα από το κόστος τους, συνδέεται με συγκεκριμένους δείκτες ποιότητας που έχει θέσει η ίδια η ΕΕ.Τώρα από την πλευρά της διοίκησης καταβάλλεται συντονισμένη προσπάθεια για την ένταξη των έργων στην προγραμματική περίοδο 2014 – 2020. Ακόμη, όμως, και αν αυτό γίνει δεν μπορεί να γυρίσει πίσω ο χρόνος που χάθηκε, καθυστερώντας τον εκσυγχρονισμό του δικτύου. Όπως ο σχεδιασμός είχε προχωρήσει, τα έργα θα είχαν υλοποιηθεί σε ποσοστό 25% εως 30% και θα είχαν ήδη γίνει πληρωμές περίπου 10 εκατομμυρίων ευρώ. Αντ' αυτού ο σχεδιασμός βρίσκεται πλέον περίπου 2 με 2,5 χρόνια πίσω.
Μεταξύ των έργων που έχουν μείνει εκτός χρηματοδότησης περιλαμβάνεται η επέκταση αυτοματοποίησης δικτύου Ταχυδρομικών Καταστημάτων αλλά και μια σειρά έργα που αφορούν στις νέες ψηφιακές υπηρεσίες όπως η ανάπτυξη της Πλατφόρμας ηλεκτρονικών υπηρεσιών (e-post) Επέκταση Υβριδικού Ταχυδρομείου - Ανάπτυξη Reverse Hybrid Mail, η ανάπτυξη Πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce).
Πηγή: euro2day.gr