Η παύση των ιδιωτικοποιήσεων που είχε δρομολογήσει η προηγούμενη
κυβέρνηση Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ, ακόμα και ορισμένων που βρίσκονταν σε πλήρη
εξέλιξη σε καίριους τομείς για την οικονομία και την κοινωνία, όπως οι
ενεργειακές βιομηχανίες, τα αεροδρόμια και ....
τα λιμάνια της χώρας, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της νέας κυβερνητικής πολιτικής.
Όπως κατέστη σαφές από την πρώτη εβδομάδα ανάληψης των κυβερνητικών
καθηκόντων και με την παραλαβή των κρίσιμων χαρτοφυλακίων στην ενέργεια,
στις μεταφορές και στη ναυτιλία από τις νέες ηγεσίες, ακυρώνονται τα
σχέδια για την πώληση της ΔΕΗ και των θυγατρικών της, της ΔΕΠΑ, των 14
περιφερειακών αεροδρομίων, του ΟΛΠ και του ΟΛΘ.
Στο ίδιο πνεύμα δήλωσε ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, σημειώνοντας ότι σε καμία περίπτωση δεν θα ιδιωτικοποιηθεί και δεν θα πωληθεί σε κανέναν, ανεξάρτητα ποιος είναι ο ενδιαφερόμενος.
Επιπλέον ανακοίνωσε ότι το πακέτο μετοχών των ΕΛΠΕ που έχει μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ για πώληση θα επανέλθει στο Δημόσιο, το οποίο και θα ασκήσει όλα τα καθήκοντα που προβλέπονται από τη συμμετοχή του.
Δήλωσε δε σε σχέση με τη μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη Socar, η οποία έχει "κολλήσει", ότι η κυβέρνηση θα λάβει αποφάσεις ως προς τις περαιτέρω κινήσεις της, αμέσως μόλις αποφανθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που διερευνά κατά πόσο η συμφωνία παραβιάζει τους κανόνες ανταγωνισμού.
Εξάλλου, εξέφρασε την αντίθεση της κυβέρνησης ως προς τα σχέδια της καναδικής Eldorado Gold στο μεταλλείο χρυσού στις Σκουριές, σημειώνοντας ότι "θα εξετάσουμε τις επόμενες κινήσεις μας σχετικά με το θέμα αυτό".
Υπενθυμίζεται πως το ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη Νοεμβρίου παρέδωσε τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια στην αγκαλιά της γερμανικής εταιρείας Fraport και του Έλληνα επιχειρηματία Δ. Κοπελούζου. Με εφάπαξ τίμημα 1,234 δισ. ευρώ και 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, η κοινοπραξία Fraport AG-Slentel Ltd ανακηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ προτιμητέος επενδυτής για τη διαχείριση των δύο συστάδων περιφερειακών αεροδρομίων (στην πρώτη περιλαμβάνονται οι αερολιμένες Θεσσαλονίκης, Χανίων, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλλονιάς, Ακτίου και Καβάλας, και στη δεύτερη οι αερολιμένες Ρόδου, Κω, Σκιάθου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σάμου και Μυτιλήνης).
Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε αντιδράσει εξ αρχής στην ιδιωτικοποίηση, καταγγέλλοντας ότι η σύμβαση θα προβλέπει τον διπλασιασμό της τιμής του εισιτηρίου, επιμένοντας παράλληλα πως τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι στην πλειοψηφία τους κερδοφόρα και σε θέση να αποζημιώνουν όσα από αυτά είναι ελλειμματικά.
Ο Γ. Σταθάκης προανήγγειλε ακόμη αναθεώρηση του όλου συστήματος παραχωρήσεων/ΣΔΙΤ, ενώ υπογράμμισε ότι ο κύκλος των έργων πρέπει να κλείσει, γεγονός που συνεπάγεται και το τέλος της απόπειρας για νέους, άχρηστους αυτοκινητοδρόμους στην Αττική.
Συγχρόνως πέφτει η αυλαία και για την πώληση του 67% των ΟΛΠ και ΟΛΘ με τον νέο αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας, Θ. Δρίτσα, να εξαγγέλλει πριν από την ορκωμοσία της νέας κυβέρνησης -δήλωση που έκανε το γύρο του κόσμου- αλλά και στην τελετή παραλαβής του υπουργείου ότι "οι Οργανισμοί Λιμένα Θεσσαλονίκης και Λιμένα Πειραιά πρέπει να διατηρήσουν τον δημόσιο χαρακτήρα τους, γιατί αυτό πραγματικά μπορεί να αποτελέσει τη βάση και την προϋπόθεση για μια παραγωγική ανασυγκρότηση επ' ωφελεία και της χώρας, και του λαού, και της κοινωνίας μας και της εθνικής οικονομίας".
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, ο Θ. Δρίτσας αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα επαφές με τους τοπικούς παράγοντες Πειραιά και Θεσσαλονίκης, ώστε να εξεταστούν οι προοπτικές ανάπτυξης των λιμανιών. Άλλωστε σχεδόν το σύνολο των φορέων έχουν ταχθεί κατά της πώλησης της πλειοψηφίας των μετοχών που θα σημάνουν την ιδιωτικοποίησή τους. Βέβαια, η κατάθεση προσφορών λήγει, βάσει του μέχρι πρότινος χρονοδιαγράμματος, τον Μάρτιο και, όπως διαμηνύουν κύκλοι των επενδυτών, αναμένουν τις προγραμματικές δηλώσεις του πρωθυπουργού.
Αναφορικά με το θέμα της COSCO, ο υπουργός επισήμανε ότι δεν τίθεται θέμα αμφισβήτησης των ήδη υπαρχόντων συμβάσεων, αφού θεωρούνται θεσμοθετημένες. Τόνισε, όμως, ότι θα επιχειρηθεί να ξεκινήσει διαπραγμάτευση της σύμβασης παραχώρησης, ώστε να γίνει επωφελέστερη για την κοινωνία και την οικονομία.
τα λιμάνια της χώρας, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της νέας κυβερνητικής πολιτικής.
- Δεν πωλούνται ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, αεροδρόμια, ΟΛΠ-ΟΛΘ
Ενέργεια
Τέλος στη διάσπαση και την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ εξήγγειλε με την ανάληψη των καθηκόντων του ο υπερυπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Π. Λαφαζάνης, ανακοινώνοντας ότι σταματούν οι διαδικασίες τόσο για την πώληση του 66% του ΑΔΜΗΕ (δίκτυα μεταφοράς) που μάλιστα βρίσκονταν ήδη σε προχωρημένο στάδιο (β' φάση - υποβολή δεσμευτικών προσφορών) όσο και για τη διάσπαση με σκοπό το ξεπούλημα της λεγόμενης "μικρής ΔΕΗ", ενώ θα προχωρήσει άμεσα, με το άνοιγμα της Βουλής, η θεσμική κατοχύρωσή τους (κατάργηση του ισχύοντος νόμου και δημιουργία νέου πλαισίου). Όπως επισήμανε ο υπουργός, η ΔΕΗ, "ο μεγάλος γίγαντας", θα παραμείνει, θα αναβαθμιστεί και θα ανασυγκροτηθεί ως δημόσια επιχείρηση με πλειοψηφικό δηλαδή μετοχικό πακέτο στο Δημόσιο, που θα λειτουργεί με αποκλειστικό γνώμονα αναπτυξιακά, περιβαλλοντικά και παραγωγικά και βεβαίως όχι κερδοσκοπικά κριτήρια, επανεξετάζοντας όλες τις σχέσεις της επιχείρησης προκειμένου να απαλλαγεί από κάθε ληστρική διασύνδεση με ιδιωτικά συμφέροντα.Στο ίδιο πνεύμα δήλωσε ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, σημειώνοντας ότι σε καμία περίπτωση δεν θα ιδιωτικοποιηθεί και δεν θα πωληθεί σε κανέναν, ανεξάρτητα ποιος είναι ο ενδιαφερόμενος.
Επιπλέον ανακοίνωσε ότι το πακέτο μετοχών των ΕΛΠΕ που έχει μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ για πώληση θα επανέλθει στο Δημόσιο, το οποίο και θα ασκήσει όλα τα καθήκοντα που προβλέπονται από τη συμμετοχή του.
Δήλωσε δε σε σχέση με τη μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη Socar, η οποία έχει "κολλήσει", ότι η κυβέρνηση θα λάβει αποφάσεις ως προς τις περαιτέρω κινήσεις της, αμέσως μόλις αποφανθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που διερευνά κατά πόσο η συμφωνία παραβιάζει τους κανόνες ανταγωνισμού.
Εξάλλου, εξέφρασε την αντίθεση της κυβέρνησης ως προς τα σχέδια της καναδικής Eldorado Gold στο μεταλλείο χρυσού στις Σκουριές, σημειώνοντας ότι "θα εξετάσουμε τις επόμενες κινήσεις μας σχετικά με το θέμα αυτό".
Μεταφορές
"Στοπ" θα βάλει η κυβέρνηση και στην ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, σύμφωνα με τις δηλώσεις του νέου υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Γ. Σταθάκη.Υπενθυμίζεται πως το ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη Νοεμβρίου παρέδωσε τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια στην αγκαλιά της γερμανικής εταιρείας Fraport και του Έλληνα επιχειρηματία Δ. Κοπελούζου. Με εφάπαξ τίμημα 1,234 δισ. ευρώ και 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, η κοινοπραξία Fraport AG-Slentel Ltd ανακηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ προτιμητέος επενδυτής για τη διαχείριση των δύο συστάδων περιφερειακών αεροδρομίων (στην πρώτη περιλαμβάνονται οι αερολιμένες Θεσσαλονίκης, Χανίων, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλλονιάς, Ακτίου και Καβάλας, και στη δεύτερη οι αερολιμένες Ρόδου, Κω, Σκιάθου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σάμου και Μυτιλήνης).
Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε αντιδράσει εξ αρχής στην ιδιωτικοποίηση, καταγγέλλοντας ότι η σύμβαση θα προβλέπει τον διπλασιασμό της τιμής του εισιτηρίου, επιμένοντας παράλληλα πως τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι στην πλειοψηφία τους κερδοφόρα και σε θέση να αποζημιώνουν όσα από αυτά είναι ελλειμματικά.
Ο Γ. Σταθάκης προανήγγειλε ακόμη αναθεώρηση του όλου συστήματος παραχωρήσεων/ΣΔΙΤ, ενώ υπογράμμισε ότι ο κύκλος των έργων πρέπει να κλείσει, γεγονός που συνεπάγεται και το τέλος της απόπειρας για νέους, άχρηστους αυτοκινητοδρόμους στην Αττική.
Λιμάνια
Συγχρόνως πέφτει η αυλαία και για την πώληση του 67% των ΟΛΠ και ΟΛΘ με τον νέο αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας, Θ. Δρίτσα, να εξαγγέλλει πριν από την ορκωμοσία της νέας κυβέρνησης -δήλωση που έκανε το γύρο του κόσμου- αλλά και στην τελετή παραλαβής του υπουργείου ότι "οι Οργανισμοί Λιμένα Θεσσαλονίκης και Λιμένα Πειραιά πρέπει να διατηρήσουν τον δημόσιο χαρακτήρα τους, γιατί αυτό πραγματικά μπορεί να αποτελέσει τη βάση και την προϋπόθεση για μια παραγωγική ανασυγκρότηση επ' ωφελεία και της χώρας, και του λαού, και της κοινωνίας μας και της εθνικής οικονομίας".
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, ο Θ. Δρίτσας αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα επαφές με τους τοπικούς παράγοντες Πειραιά και Θεσσαλονίκης, ώστε να εξεταστούν οι προοπτικές ανάπτυξης των λιμανιών. Άλλωστε σχεδόν το σύνολο των φορέων έχουν ταχθεί κατά της πώλησης της πλειοψηφίας των μετοχών που θα σημάνουν την ιδιωτικοποίησή τους. Βέβαια, η κατάθεση προσφορών λήγει, βάσει του μέχρι πρότινος χρονοδιαγράμματος, τον Μάρτιο και, όπως διαμηνύουν κύκλοι των επενδυτών, αναμένουν τις προγραμματικές δηλώσεις του πρωθυπουργού.
Αναφορικά με το θέμα της COSCO, ο υπουργός επισήμανε ότι δεν τίθεται θέμα αμφισβήτησης των ήδη υπαρχόντων συμβάσεων, αφού θεωρούνται θεσμοθετημένες. Τόνισε, όμως, ότι θα επιχειρηθεί να ξεκινήσει διαπραγμάτευση της σύμβασης παραχώρησης, ώστε να γίνει επωφελέστερη για την κοινωνία και την οικονομία.
Πηγή: avgi.gr