Τα δύο σενάρια με το απλό και
ενισχυμένο «πακέτο» μέτρων που θα ληφθούν στη διετία 2015-2016 απέστειλε
η διαπραγματευτική ομάδα στους τρεις θεσμούς (Ε.Ε., ΔΝΤ, ΕΚΤ) και
αποκαλύπτει σήμερα η «Εφ.Συν.».
Το πρώτο προβλέπει συνολικές παρεμβάσεις ....
ύψους 13 δισ. ευρώ στη διετία, με «καθαρό» αποτέλεσμα 6,2 δισ. ευρώ, το οποίο θα προέλθει κυρίως από τη φορολόγηση του μεγάλου πλούτου και τον περιορισμό της παραοικονομίας. Δηλαδή τη φοροδιαφυγή, τη διαφθορά και το λαθρεμπόριο. Στον κατάλογο με τα μέτρα που έχουν στα χέρια τους οι δανειστές, μόνον από τη «σύλληψη» κεφαλαίων που ταξίδεψαν αφορολόγητα στο εξωτερικό ή βρίσκονται στο εσωτερικό αλλά δεν δικαιολογούνται προβλέπονται εισπράξεις 700 εκατ. ευρώ.
Μερίδιο στη δημοσιονομική προσαρμογή θα συνεχίσουν να έχουν και οι δαπάνες, οι οποίες θα συμβάλουν κατά περίπου 1 δισ. ευρώ το 2016 και κατά 2,3 δισ. την επόμενη χρονιά. Η συμμετοχή των εσόδων στον «λογαριασμό» του πρώτου σεναρίου φτάνει τα 4,535 δισ. ευρώ φέτος και 5,093 δισ. ευρώ του χρόνου. Το «καθαρό» δημοσιονομικό όφελος για τον προϋπολογισμό υπολογίζεται σε 3,443 δισ. ευρώ που θα επιτρέψει στην κυβέρνηση να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα μεγαλύτερο από τον στόχο του 1,2% του ΑΕΠ που αναμένεται να τεθεί φέτος.
Στο δεύτερο και ακριβότερο σενάριο λαμβάνονται μέτρα κόστους 14,2 δισ. ευρώ με απόδοση 7,540 δισ. ευρώ τη διετία 2015-2016. Είναι αυτό που προκρίνουν και το συζητούν οι δανειστές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι εγκαταλείπουν τις εμμονές τους για εργασιακό, ασφαλιστικό και συντάξεις.
Το όφελος για τον προϋπολογισμό από την εφαρμογή τής εν λόγω δέσμης μέτρων ανέρχεται σε 4,747 δισ. ευρώ φέτος και 2,793 δισ. ευρώ του χρόνου. Σε αυτή την περίπτωση το βάρος πέφτει στα έσοδα, τα οποία φέτος αυξάνουν κατά 5,816 δισ. ευρώ με όχημα και πάλι τον ΕΝΦΙΑ, ο οποίος, εκτός εξαιρετικού απροόπτου, διατηρείται και την τρέχουσα χρονιά.
Υψηλές «πτήσεις» θα σημειώσουν οι εισπράξεις και το 2016 που θα ενισχυθούν κατά 5 δισ. ευρώ, έτος κατά το οποίο η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε ριζικές αλλαγές στο φορολογικό σύστημα με στόχο την εγκαθίδρυση φορολογικής δικαιοσύνης ανάλογα με τη φοροδοτική ικανότητα του καθενός. Σε ό,τι αφορά τις δαπάνες στο «σχέδιο B» της κυβέρνησης εμφανίζονται μειωμένες κατά 1,069 δισ. ευρώ το 2015 και κατά 2,3 δισ. ευρώ το 2016 για να επιτευχθεί αντίστοιχο με φέτος πρωτογενές αποτέλεσμα.
Ο εμπλουτισμός των μέτρων πάντως έχει αποκτήσει διαρκή χαρακτήρα καθώς το «γράψε-σβήσε» στο πλαίσιο της λίστας Βαρουφάκη δεν έχει τελειωμό. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η διαπραγματευτική ομάδα έχει καταλήξει στα εξής:
1. «Κεφαλικός φόρος» στους 300 πλουσιότερους φορολογουμένους με βάση το περιουσιολόγιο.
2. Επαναφορά της έκτακτης εισφοράς στα προ της 1ης.1.2015 επίπεδα για εισοδήματα πάνω από 50.000 ευρώ, καταργώντας την έκπτωση του 30%. Από την εφαρμογή του μέτρου οι εισπράξεις θα επανέλθουν στα επίπεδα του 1,3 δισ. ευρώ. Ωστόσο, δεν έχει αποκλειστεί ακόμη το ενδεχόμενο διπλασιασμού των συντελεστών για τα ρετιρέ της φορολογικής κλίμακας.
Οι συντελεστές που επιβάλλονται σήμερα σε εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ κυμαίνονται από 1% έως 4%. Σε αυτή την περίπτωση οι συντελεστές για τα μεγάλα εισοδήματα άνω των 50.000 ευρώ θα διαμορφωθούν στο 3,15% και σε 4,2% για πάνω από 100.000 ευρώ.
3. Αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης κατά 30% για Ι.Χ. υψηλού κυβισμού, πισίνες και αεροσκάφη και πιθανή επέκτασή του στα σκάφη.
4. Επιβολή φόρου διαμονής (1-5 ευρώ ή 3-5% επί του κόστους της διανυκτέρευσης) για διανυκτερεύσεις σε πολυτελή ξενοδοχεία των νησιών του Αιγαίου.
5. Επιβολή φόρου 3% επί της εκδιδόμενης απόδειξης σε νυχτερινά κέντρα, μπαρ, εστιατόρια και λοιπές επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος πρώτης κατηγορίας κατά την τουριστική περίοδο (1η Απριλίου έως 31η Οκτωβρίου).
6. Φόρος 6% στις πωλήσεις ειδών που υπάγονται στον φόρο πολυτελείας (π.χ. ρολόγια, κοσμήματα, έργα τέχνης). Το μέτρο προτείνεται να εφαρμοστεί στα νησιά του Αιγαίου όπου ισχύουν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ ως αντιστάθμισμα για τη διατήρηση των υφιστάμενων συντελεστών.
7. Υποχρεωτική χρήση πλαστικού χρήματος, αντί μετρητών, για συναλλαγές άνω των 70 ευρώ στα νησιά με πληθυσμό άνω των 3.100 κατοίκων.
8. Καθιέρωση ενός ενιαίου συντελεστή 15% (με εξαίρεση φάρμακα-βιβλία που θα παραμείνουν στο 6,5% και τρόφιμα που θα παραμείνουν στο 13%). Οι δανειστές πιέζουν για ενιαίο συντελεστή τουλάχιστον 18%.
9. Παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις κορυφαίων στελεχών της κυβέρνησης κάθε άλλο παρά βέβαιη είναι η επαναφορά του δώρου Χριστουγέννων για τους χαμηλοσυνταξιούχους που προβλεπόταν να γίνει φέτος, ενώ ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο μείωσης στις επικουρικές συντάξεις άνω των 300 ευρώ.
10. Οι θεσμοί επιμένουν ότι τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για την προστασία της πρώτης κατοικίας από τους πλειστηριασμούς, ακόμα και του νόμου Χατζηδάκη, είναι ιδιαίτερα γενναιόδωρα και φτάνουν να καλύπτουν το 80% των δανειοληπτών. Επίσης οι δανειστές είναι πιο κοντά στην αποδοχή της πρότασης για δημιουργία ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης ιδιωτικού χρέους.
Πηγή: efsyn.gr
Το πρώτο προβλέπει συνολικές παρεμβάσεις ....
ύψους 13 δισ. ευρώ στη διετία, με «καθαρό» αποτέλεσμα 6,2 δισ. ευρώ, το οποίο θα προέλθει κυρίως από τη φορολόγηση του μεγάλου πλούτου και τον περιορισμό της παραοικονομίας. Δηλαδή τη φοροδιαφυγή, τη διαφθορά και το λαθρεμπόριο. Στον κατάλογο με τα μέτρα που έχουν στα χέρια τους οι δανειστές, μόνον από τη «σύλληψη» κεφαλαίων που ταξίδεψαν αφορολόγητα στο εξωτερικό ή βρίσκονται στο εσωτερικό αλλά δεν δικαιολογούνται προβλέπονται εισπράξεις 700 εκατ. ευρώ.
Μερίδιο στη δημοσιονομική προσαρμογή θα συνεχίσουν να έχουν και οι δαπάνες, οι οποίες θα συμβάλουν κατά περίπου 1 δισ. ευρώ το 2016 και κατά 2,3 δισ. την επόμενη χρονιά. Η συμμετοχή των εσόδων στον «λογαριασμό» του πρώτου σεναρίου φτάνει τα 4,535 δισ. ευρώ φέτος και 5,093 δισ. ευρώ του χρόνου. Το «καθαρό» δημοσιονομικό όφελος για τον προϋπολογισμό υπολογίζεται σε 3,443 δισ. ευρώ που θα επιτρέψει στην κυβέρνηση να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα μεγαλύτερο από τον στόχο του 1,2% του ΑΕΠ που αναμένεται να τεθεί φέτος.
Στο δεύτερο και ακριβότερο σενάριο λαμβάνονται μέτρα κόστους 14,2 δισ. ευρώ με απόδοση 7,540 δισ. ευρώ τη διετία 2015-2016. Είναι αυτό που προκρίνουν και το συζητούν οι δανειστές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι εγκαταλείπουν τις εμμονές τους για εργασιακό, ασφαλιστικό και συντάξεις.
Το όφελος για τον προϋπολογισμό από την εφαρμογή τής εν λόγω δέσμης μέτρων ανέρχεται σε 4,747 δισ. ευρώ φέτος και 2,793 δισ. ευρώ του χρόνου. Σε αυτή την περίπτωση το βάρος πέφτει στα έσοδα, τα οποία φέτος αυξάνουν κατά 5,816 δισ. ευρώ με όχημα και πάλι τον ΕΝΦΙΑ, ο οποίος, εκτός εξαιρετικού απροόπτου, διατηρείται και την τρέχουσα χρονιά.
Υψηλές «πτήσεις» θα σημειώσουν οι εισπράξεις και το 2016 που θα ενισχυθούν κατά 5 δισ. ευρώ, έτος κατά το οποίο η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε ριζικές αλλαγές στο φορολογικό σύστημα με στόχο την εγκαθίδρυση φορολογικής δικαιοσύνης ανάλογα με τη φοροδοτική ικανότητα του καθενός. Σε ό,τι αφορά τις δαπάνες στο «σχέδιο B» της κυβέρνησης εμφανίζονται μειωμένες κατά 1,069 δισ. ευρώ το 2015 και κατά 2,3 δισ. ευρώ το 2016 για να επιτευχθεί αντίστοιχο με φέτος πρωτογενές αποτέλεσμα.
Ο εμπλουτισμός των μέτρων πάντως έχει αποκτήσει διαρκή χαρακτήρα καθώς το «γράψε-σβήσε» στο πλαίσιο της λίστας Βαρουφάκη δεν έχει τελειωμό. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η διαπραγματευτική ομάδα έχει καταλήξει στα εξής:
1. «Κεφαλικός φόρος» στους 300 πλουσιότερους φορολογουμένους με βάση το περιουσιολόγιο.
2. Επαναφορά της έκτακτης εισφοράς στα προ της 1ης.1.2015 επίπεδα για εισοδήματα πάνω από 50.000 ευρώ, καταργώντας την έκπτωση του 30%. Από την εφαρμογή του μέτρου οι εισπράξεις θα επανέλθουν στα επίπεδα του 1,3 δισ. ευρώ. Ωστόσο, δεν έχει αποκλειστεί ακόμη το ενδεχόμενο διπλασιασμού των συντελεστών για τα ρετιρέ της φορολογικής κλίμακας.
Οι συντελεστές που επιβάλλονται σήμερα σε εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ κυμαίνονται από 1% έως 4%. Σε αυτή την περίπτωση οι συντελεστές για τα μεγάλα εισοδήματα άνω των 50.000 ευρώ θα διαμορφωθούν στο 3,15% και σε 4,2% για πάνω από 100.000 ευρώ.
3. Αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης κατά 30% για Ι.Χ. υψηλού κυβισμού, πισίνες και αεροσκάφη και πιθανή επέκτασή του στα σκάφη.
4. Επιβολή φόρου διαμονής (1-5 ευρώ ή 3-5% επί του κόστους της διανυκτέρευσης) για διανυκτερεύσεις σε πολυτελή ξενοδοχεία των νησιών του Αιγαίου.
5. Επιβολή φόρου 3% επί της εκδιδόμενης απόδειξης σε νυχτερινά κέντρα, μπαρ, εστιατόρια και λοιπές επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος πρώτης κατηγορίας κατά την τουριστική περίοδο (1η Απριλίου έως 31η Οκτωβρίου).
6. Φόρος 6% στις πωλήσεις ειδών που υπάγονται στον φόρο πολυτελείας (π.χ. ρολόγια, κοσμήματα, έργα τέχνης). Το μέτρο προτείνεται να εφαρμοστεί στα νησιά του Αιγαίου όπου ισχύουν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ ως αντιστάθμισμα για τη διατήρηση των υφιστάμενων συντελεστών.
7. Υποχρεωτική χρήση πλαστικού χρήματος, αντί μετρητών, για συναλλαγές άνω των 70 ευρώ στα νησιά με πληθυσμό άνω των 3.100 κατοίκων.
8. Καθιέρωση ενός ενιαίου συντελεστή 15% (με εξαίρεση φάρμακα-βιβλία που θα παραμείνουν στο 6,5% και τρόφιμα που θα παραμείνουν στο 13%). Οι δανειστές πιέζουν για ενιαίο συντελεστή τουλάχιστον 18%.
9. Παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις κορυφαίων στελεχών της κυβέρνησης κάθε άλλο παρά βέβαιη είναι η επαναφορά του δώρου Χριστουγέννων για τους χαμηλοσυνταξιούχους που προβλεπόταν να γίνει φέτος, ενώ ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο μείωσης στις επικουρικές συντάξεις άνω των 300 ευρώ.
10. Οι θεσμοί επιμένουν ότι τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για την προστασία της πρώτης κατοικίας από τους πλειστηριασμούς, ακόμα και του νόμου Χατζηδάκη, είναι ιδιαίτερα γενναιόδωρα και φτάνουν να καλύπτουν το 80% των δανειοληπτών. Επίσης οι δανειστές είναι πιο κοντά στην αποδοχή της πρότασης για δημιουργία ενδιάμεσου φορέα διαχείρισης ιδιωτικού χρέους.
Πηγή: efsyn.gr