Tvxs Ρεπορτάζ
Πώς είναι δυνατόν οι εκπρόσωποι των πιστωτών να δίνουν μάχη για την απαλλαγή των πλουσιότερων (σύμφωνα με τις φορολογικές δηλώσεις) Ελλήνων και την ίδια ώρα να ζητούν ακόμη μεγαλύτερη... επιβάρυνση για τους εργαζόμενους με “μπλοκάκι”; Η διαπραγμάτευση που μόλις ξεκίνησε έχει έντονη ιδεολογική φόρτιση. Ούτε τα προσχήματα δεν κρατά το “κουαρτέτο” που, όπως αναφέρουν πηγές του ΥΠΟΙΚ, ασκεί πίεση προκειμένου να καταργηθεί η έκτακτη εισφορά 8% για όσους δηλώνουν ετήσια εισοδήματα πάνω από 500.000 ευρώ, δηλαδή για περίπου 300 άτομα.Το ισοδύναμο που προτείνουν είναι ο ενιαίος συντελεστής 6% για εισοδήματα πάνω από 50.000 ευρώ το χρόνο, ενώ πιέζουν και για την αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος από το 55% στο 75% για το 2015 και στο 100% για το 2016 για πάνω από 700.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ελεύθερους επαγγελματίες και εργαζόμενους με δελτίο παροχής υπηρεσιών.
Το φορολογικό είναι ήδη ένα από τα πλέον δύσκολα σημεία της διαπραγμάτευσης στο ξεκίνημά της, αφού οι απεσταλμένοι των δανειστών επιμένουν για την κατάργηση όλων των φόρων υπέρ τρίτων και των φορολογικών προνομίων των αγροτών, ενώ θέλουν όλες αυτές οι αλλαγές να νομοθετηθούν άμεσα.
Ως προς τη διαδικασία πέτυχαν μια νίκη σπάζοντας το ταμπού: Συναντήθηκαν με υπουργούς (Τσακαλώτο και Σταθάκη). αλλά σε ουδέτερο χώρο (ξενοδοχείο) και όχι στα υπουργεία, κάτι που επεδίωξε η ελληνική πλευρά προκειμένου να αποφευχθούν τηλεοπτικά πλάνα με τα οποία θα ανακαλούνταν μνήμες από τα μπες-βγες του Π. Τόμσεν στα κυβερνητικά κτίρια τον καιρό των μνημονίων. Αλλά το παιχνίδι της επικοινωνίας είναι πολύ πιο εύκολο για την κυβέρνηση σε σχέση με την ουσία της διαπραγμάτευσης.
Η μεγάλη και η μικρή συμφωνία
Το πρώτο συμπέρασμα από τις μέχρι τώρα επαφές του “κουαρτέτου” στην Αθήνα είναι ότι ζητούν νέο πακέτο προαπαιτούμενων που θα περιλαμβάνει (και) τον περιορισμό των πρόωρων συντάξεων, πέρα από φορολογικές διατάξεις και κάποιες ρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών. Ζητούν να προωθηθεί προς ψήφιση στη Βουλή το σχετικό νομοσχέδιο μέσα στις επόμενες δέκα μέρες προκειμένου να απελευθερωθεί χρηματοδότηση για να καλυφθεί ομόλογο (3,2 δισ) στην ΕΚΤ που λήγει στις 20 Αυγούστου.
Η κυβέρνηση δεν θέλει με τίποτα μια νέα ψηφοφορία-δοκιμασία που δεν θα αφορά τη μεγάλη συμφωνία και επικαλείται ως βασικό επιχείρημα το γεγονός ότι δεν προβλέπεται τρίτο πακέτο προαπαιτούμενων στην απόφαση της τελευταίας Συνόδου Κορυφής. Ζητά να δοθούν άμεσα τα 10 δισ. ευρώ που προορίζονταν για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και κρατήθηκαν στον ΕΣΜ, ώστε να αξιοποιηθούν 5 δισ. για τις υποχρεώσεις του Αυγούστου και τα υπόλοιπα να δοθούν σε προμηθευτές του Δημοσίου.
Όμως αυτό το bras de fer θα έχει διάρκεια, αφού από την πλευρά των πιστωτών θεωρείται δύσκολο έως αδύνατο να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση μέσα σε είκοσι περίπου μέρες ώστε να τεθεί προς έγκριση στη Βουλή ένα πλήρες τριετές πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων. Έτσι, προκρίνουν μια ενδιάμεση λύση, προκειμένου να δοθεί χρόνος στις συζητήσεις και να συνεχιστούν το φθινόπωρο, αδιαφορώντας για τις εσωκομματικές αγωνίες του επιτελείου του πρωθυπουργού αλλά και για τον ανεπίσημο εκλογικό σχεδιασμό. Εξάλλου, οι τριβές μεταξύ Βερολίνου/Βρυξελλών και ΔΝΤ για το ζήτημα του χρέους είναι ο αστάθμητος παράγοντας που μπορεί να προκαλεί καθυστερήσεις και εμπλοκές ανεξάρτητα από την πορεία των συζητήσεων στα επιμέρους θέματα.
Κυβερνητικές πηγές επιμένουν ότι είναι εφικτή η ολοκλήρωση της μεγάλης συμφωνίας μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες, αλλά ο τρόπος που κινούνται οι εκπρόσωποι των πιστωτών σε αυτή την πρώτη φάση της διαπραγμάτευσης δείχνει ότι κινούνται με ένα εντελώς διαφορετικό χρονοδιάγραμμα - σαν να έχουν ως χρονικό ορίζοντα το τέλος του έτους, υπό την προϋπόθεση μάλιστα ότι δεν θα μεσολαβήσουν εκλογές.
Η άγνωστη ύφεση
Κρίσιμο στοιχείο της διαπραγμάτευσης είναι η εκτίμηση του βάθους στο οποίο θα φτάσει η ύφεση. Όπως όλα δείχνουν, ακόμη και αν ξεπεράσει το 3%, που είναι πιθανό, δεν υπάρχει πρόθεση για πρόσθετα μέτρα, που όμως δεν αποκλείεται να έρθουν στο προσκήνιο το 2016. Από το υπουργείο Οικονομικών, άλλωστε, λέγεται ότι υπάρχει προβληματισμός για το πώς θα επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2018, όπως έχει συμφωνηθεί και αυτό εμμέσως παραπέμπει σε νέες παρεμβάσεις δημοσιονομικής εξισορρόπησης. Μεγάλη συζήτηση γίνεται και για τον φορέα που θα διαχειριστεί 50 δισ. δημόσιας περιουσίας τα οποία προβλέπεται να προέλθουν από αποκρατικοποιήσεις και αξιοποίηση.
Για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, στόχος είναι να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2015. Πηγές της ΤτΕ εξηγούν ότι αν αλλάξει η χρονιά το κούρεμα θα έρθει πολύ κοντά βάσει της εφαρμογής κοινοτικής οδηγίας που προβλέπει bail in για περιπτώσεις όπως η ελληνική. Προσθέτουν επίσης ότι το ίδιο θα συμβεί αν δοθεί δάνειο από τον ΕΣΜ και για το λόγο αυτό προκρίνεται η λύση της στήριξης μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Πηγή:http://tvxs.gr
Πώς είναι δυνατόν οι εκπρόσωποι των πιστωτών να δίνουν μάχη για την απαλλαγή των πλουσιότερων (σύμφωνα με τις φορολογικές δηλώσεις) Ελλήνων και την ίδια ώρα να ζητούν ακόμη μεγαλύτερη... επιβάρυνση για τους εργαζόμενους με “μπλοκάκι”; Η διαπραγμάτευση που μόλις ξεκίνησε έχει έντονη ιδεολογική φόρτιση. Ούτε τα προσχήματα δεν κρατά το “κουαρτέτο” που, όπως αναφέρουν πηγές του ΥΠΟΙΚ, ασκεί πίεση προκειμένου να καταργηθεί η έκτακτη εισφορά 8% για όσους δηλώνουν ετήσια εισοδήματα πάνω από 500.000 ευρώ, δηλαδή για περίπου 300 άτομα.Το ισοδύναμο που προτείνουν είναι ο ενιαίος συντελεστής 6% για εισοδήματα πάνω από 50.000 ευρώ το χρόνο, ενώ πιέζουν και για την αύξηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος από το 55% στο 75% για το 2015 και στο 100% για το 2016 για πάνω από 700.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ελεύθερους επαγγελματίες και εργαζόμενους με δελτίο παροχής υπηρεσιών.
Το φορολογικό είναι ήδη ένα από τα πλέον δύσκολα σημεία της διαπραγμάτευσης στο ξεκίνημά της, αφού οι απεσταλμένοι των δανειστών επιμένουν για την κατάργηση όλων των φόρων υπέρ τρίτων και των φορολογικών προνομίων των αγροτών, ενώ θέλουν όλες αυτές οι αλλαγές να νομοθετηθούν άμεσα.
Ως προς τη διαδικασία πέτυχαν μια νίκη σπάζοντας το ταμπού: Συναντήθηκαν με υπουργούς (Τσακαλώτο και Σταθάκη). αλλά σε ουδέτερο χώρο (ξενοδοχείο) και όχι στα υπουργεία, κάτι που επεδίωξε η ελληνική πλευρά προκειμένου να αποφευχθούν τηλεοπτικά πλάνα με τα οποία θα ανακαλούνταν μνήμες από τα μπες-βγες του Π. Τόμσεν στα κυβερνητικά κτίρια τον καιρό των μνημονίων. Αλλά το παιχνίδι της επικοινωνίας είναι πολύ πιο εύκολο για την κυβέρνηση σε σχέση με την ουσία της διαπραγμάτευσης.
Η μεγάλη και η μικρή συμφωνία
Το πρώτο συμπέρασμα από τις μέχρι τώρα επαφές του “κουαρτέτου” στην Αθήνα είναι ότι ζητούν νέο πακέτο προαπαιτούμενων που θα περιλαμβάνει (και) τον περιορισμό των πρόωρων συντάξεων, πέρα από φορολογικές διατάξεις και κάποιες ρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών. Ζητούν να προωθηθεί προς ψήφιση στη Βουλή το σχετικό νομοσχέδιο μέσα στις επόμενες δέκα μέρες προκειμένου να απελευθερωθεί χρηματοδότηση για να καλυφθεί ομόλογο (3,2 δισ) στην ΕΚΤ που λήγει στις 20 Αυγούστου.
Η κυβέρνηση δεν θέλει με τίποτα μια νέα ψηφοφορία-δοκιμασία που δεν θα αφορά τη μεγάλη συμφωνία και επικαλείται ως βασικό επιχείρημα το γεγονός ότι δεν προβλέπεται τρίτο πακέτο προαπαιτούμενων στην απόφαση της τελευταίας Συνόδου Κορυφής. Ζητά να δοθούν άμεσα τα 10 δισ. ευρώ που προορίζονταν για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και κρατήθηκαν στον ΕΣΜ, ώστε να αξιοποιηθούν 5 δισ. για τις υποχρεώσεις του Αυγούστου και τα υπόλοιπα να δοθούν σε προμηθευτές του Δημοσίου.
Όμως αυτό το bras de fer θα έχει διάρκεια, αφού από την πλευρά των πιστωτών θεωρείται δύσκολο έως αδύνατο να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση μέσα σε είκοσι περίπου μέρες ώστε να τεθεί προς έγκριση στη Βουλή ένα πλήρες τριετές πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων. Έτσι, προκρίνουν μια ενδιάμεση λύση, προκειμένου να δοθεί χρόνος στις συζητήσεις και να συνεχιστούν το φθινόπωρο, αδιαφορώντας για τις εσωκομματικές αγωνίες του επιτελείου του πρωθυπουργού αλλά και για τον ανεπίσημο εκλογικό σχεδιασμό. Εξάλλου, οι τριβές μεταξύ Βερολίνου/Βρυξελλών και ΔΝΤ για το ζήτημα του χρέους είναι ο αστάθμητος παράγοντας που μπορεί να προκαλεί καθυστερήσεις και εμπλοκές ανεξάρτητα από την πορεία των συζητήσεων στα επιμέρους θέματα.
Κυβερνητικές πηγές επιμένουν ότι είναι εφικτή η ολοκλήρωση της μεγάλης συμφωνίας μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες, αλλά ο τρόπος που κινούνται οι εκπρόσωποι των πιστωτών σε αυτή την πρώτη φάση της διαπραγμάτευσης δείχνει ότι κινούνται με ένα εντελώς διαφορετικό χρονοδιάγραμμα - σαν να έχουν ως χρονικό ορίζοντα το τέλος του έτους, υπό την προϋπόθεση μάλιστα ότι δεν θα μεσολαβήσουν εκλογές.
Η άγνωστη ύφεση
Κρίσιμο στοιχείο της διαπραγμάτευσης είναι η εκτίμηση του βάθους στο οποίο θα φτάσει η ύφεση. Όπως όλα δείχνουν, ακόμη και αν ξεπεράσει το 3%, που είναι πιθανό, δεν υπάρχει πρόθεση για πρόσθετα μέτρα, που όμως δεν αποκλείεται να έρθουν στο προσκήνιο το 2016. Από το υπουργείο Οικονομικών, άλλωστε, λέγεται ότι υπάρχει προβληματισμός για το πώς θα επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2018, όπως έχει συμφωνηθεί και αυτό εμμέσως παραπέμπει σε νέες παρεμβάσεις δημοσιονομικής εξισορρόπησης. Μεγάλη συζήτηση γίνεται και για τον φορέα που θα διαχειριστεί 50 δισ. δημόσιας περιουσίας τα οποία προβλέπεται να προέλθουν από αποκρατικοποιήσεις και αξιοποίηση.
Για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, στόχος είναι να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2015. Πηγές της ΤτΕ εξηγούν ότι αν αλλάξει η χρονιά το κούρεμα θα έρθει πολύ κοντά βάσει της εφαρμογής κοινοτικής οδηγίας που προβλέπει bail in για περιπτώσεις όπως η ελληνική. Προσθέτουν επίσης ότι το ίδιο θα συμβεί αν δοθεί δάνειο από τον ΕΣΜ και για το λόγο αυτό προκρίνεται η λύση της στήριξης μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Πηγή:http://tvxs.gr