Η κυβέρνηση θα επιδιώξει τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση και
συνεννόηση, δεχόμενη όλες τις θετικές παρατηρήσεις, ώστε το νομοσχέδιο
για τα ΜΜΕ να συγκεντρώσει τη μέγιστη δυνατή πλειοψηφία, δεσμεύτηκε στη
Βουλή ο υπουργός Επικρατείας,...
Νίκος Παππάς, ενώ νωρίτερα, κατά τη διάρκεια της συζήτησης για το νομοσχέδιο, είχαν ανέβει οι τόνοι.
Νίκος Παππάς, ενώ νωρίτερα, κατά τη διάρκεια της συζήτησης για το νομοσχέδιο, είχαν ανέβει οι τόνοι.
Στην τοποθέτησή του, στη
συνεδρίαση των αρμόδιων κοινοβουλευτικών Επιτροπών που επεξεργάζονται το
νομοσχέδιο, ο υπουργός Επικρατείας επισήμανε, ωστόσο, ότι δεν είναι σε
θέση να αντιληφθεί το «επιχείρημα» ότι το σήμα είναι ψηφιακό,
οποιοσδήποτε μπορεί να εκπέμπει και άρα δεν υπάρχει ανάγκη για
δημοπρασία καθώς -όπως τόνισε χαρακτηριστικά- αυτό ισοδυναμεί με έκκληση
στην κυβέρνηση να αποσύρει το νομοσχέδιο. «Ο ελληνικός λαός, η κοινοβουλευτική πλειοψηφία και η κυβέρνηση δικαιούται να γνωρίζει αν υπάρχει αυτή η παραίνεση» είπε και ξεκαθάρισε εάν «δεν ισχύει αυτό, θα είμαστε στη διάθεση όλων για να συζητήσουμε το πώς μπορεί να βελτιωθεί».
«Θα πρέπει με λεπτομέρεια να συζητήσουμε για το τι μπορεί και τι πρέπει να ενσωματωθεί, και σε κλίμα ευρύτατων συναινέσεων. Είναι εφικτή μία συναίνεση πέραν της κυβερνητικής πλειοψηφίας, και μπορούμε να συζητήσουμε πώς μπορούμε να έχουμε το βέλτιστο νομοθετικό αποτέλεσμα» είπε.
Αποκρούοντας κατηγορηματικά τις κριτικές που ακούστηκαν από τα κόμματα της αντιπολίτευσης ότι το νομοθέτημα αυτό καθιστά τον υπουργό «παντοδύναμο», ο κ. Παππάς εξήγησε πως η μόνη αρμοδιότητα που μένει -επειδή η δημοπρασία θα γίνει από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης- είναι ο αριθμός αδειών και το τίμημα. «Η συλλογιστική είναι –λαι είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε κι άλλες συλλογιστικές- να πάμε σε βιώσιμα σχήματα», τόνισε.
Έθεσε δε το ρητορικό ερώτημα «γιατί ποια είναι η ρίζα των προβλημάτων της διαπλοκής;», για να απαντήσει «μη βιώσιμα σχήματα, δανεισμός, διαπλοκή με το τραπεζικό σύστημα και αλληλοδιαπλοκή με το πολιτικό σύστημα» και να απευθύνει την παραίνεση «αν αυτό δεν το αναγνωρίσουμε μεταξύ μας, δεν θα μπορούμε να πάμε σε μια κουβέντα σε ειλικρινή βάση».
Απέναντι στην κριτική ότι η κυβέρνηση χειρίστηκε το θέμα για να επηρεάσει τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς ώστε να εξασφαλίσει πολιτική υποστήριξη, ο υπουργός Επικρατείας, σε σκωπτικό τόνο, σχολίασε: «Αν αυτό ήταν το σχέδιο έχει αποτύχει παταγωδώς». Συμπλήρωσε, μάλιστα, ότι καμία από τις προηγούμενες κυβερνήσεις δεν παρεμποδίστηκε στο να εφαρμόσει τον φόρο τηλεοπτικών διαφημίσεων και να καταλογίσει τα τέλη τηλεοπτικών διαφημίσεων. «Συνεπώς, οποιαδήποτε κριτική ασκείται περί αδράνειας ή καθυστερήσεων δεν έχει βάση» είπε.
Για το ΕΣΡ, ο υπουργός Επικρατείας επισήμανε ότι πρέπει να δούμε το πώς αυτή τη διαδικασία ψήφισης του νομοσχεδίου θα θωρακιστεί διαδικαστικά: «Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι η ψήφιση του νομοσχεδίου δεν είναι παρά μόνο η απαρχή της καλής τακτοποίησης του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου, διότι έπεται ένας διαγωνισμός που είναι στην ευθύνη του ΕΣΡ. Θα πρέπει επίσης να υπάρχει και μια πρόνοια και της Βουλής ούτως ώστε αυτή η ανεξάρτητη Αρχή να είναι θωρακισμένη, και κυρίως ο διαγωνισμός ο οποίος θα προκύψει να μην είναι ευάλωτος από οποιονδήποτε θελήσει να τον προσβάλλει εκ των υστέρων, και να χρησιμοποιήσει ως επιχείρημα την νομιμότητα της σύνθεσης του ΕΣΡ» επισήμανε.
Σε απάντηση του ερωτήματος, που ετέθη στην Επιτροπή, για το εάν καταργηθεί η DIGEA ο κ. Παππάς ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία τέτοια περίπτωση, τονίζοντας όμως ταυτόχρονα ότι δικαιούται και το Δημόσιο να έχει το δικό του δίκτυο μεταφοράς του ψηφιακού σήματος.
Όπως μάλιστα υπενθύμισε, κατά την προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο υπήρξαν 12 ερωτήσεις, από όλες τις πτέρυγες της Βουλής, για περιοχές της χώρας οι οποίες δεν καλύπτονται με το ψηφιακό σήμα, και εξήγησε πώς «όλως τυχαίως δυστυχώς αυτές οι περιοχές αφορούσαν περιοχές ευαίσθητες για τα εθνικά θέματα, τη Θράκη, νησιά Ανατολικού Αιγαίου».
«Μήπως εδώ, λοιπόν, πρέπει να βγάλουμε ένα συμπέρασμα, ότι τα ιδιωτικά μονοπώλια στις μεγάλες υποδομές δεν είναι λειτουργικά και αποτελεσματικά και δεν διασφαλίζουν ότι η κοινωνία θα απολαμβάνει ένα απολύτως απαραίτητο αγαθό, που είναι η ενημέρωση;» έθεσε το ερώτημα.
Πάντως, ο κ. Παππάς εκτίμησε ότι το μεγαλύτερο μέρος των κριτικών παρατηρήσεων είναι δημιουργικό. Καλωσόρισε το γεγονός ότι στο θέμα της κατεύθυνσης, της ονομαστικοποίησης των μετοχών, αλλά και της πρόνοιας για την ασφαλιστική και την φορολογική ενημερότητα των σταθμών, υπάρχει συναίνεση και χαιρέτισε την πρόνοια όλων για τους εργαζομένους.
Στο σημείο αυτό, όμως, στηλίτευσε την αντιφατική κριτική που ασκείται, λέγοντας «εάν υπάρχει μέριμνα για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας, δεν μπορούμε ταυτόχρονα να γκρινιάζουμε ότι θα πιεστούν οι ιδιοκτήτες να κρατήσουν τους εργαζόμενους άρα θα υπάρχει ένα στοιχείο μη βιωσιμότητας». Όπως ωστόσο δεσμεύτηκε «μπορούμε και σε αυτό το θέμα να συνεννοηθούμε, λαμβάνοντας υπόψη και την κριτική του ΚΚΕ για τις διατυπώσεις που αφορούν στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας».
Ο κ. Παππάς, καλωσόρισε ακόμη και το ενδιαφέρον που επιδείχθηκε για τους περιφερειακούς σταθμούς, σημειώνοντας ότι θα μπορούν να μεταφέρουν το σήμα τους και να έχουν και επιλογή δικτύου, ενώ θα διαμορφωθούν ενδεχομένως και καλύτερες τιμές.
Καταλήγοντας την ομιλία του ο υπουργός Επικρατείας δεσμεύτηκε «να έχουμε λεπτομερή και τεκμηριωμένη απάντηση σε κάθε παρατήρηση, η οποία και την πραγματικότητα να αποτυπώνει και τις προθέσεις της κυβέρνησης, και να προχωρήσουμε σε πνεύμα συνεννόησης».
«Θα πρέπει με λεπτομέρεια να συζητήσουμε για το τι μπορεί και τι πρέπει να ενσωματωθεί, και σε κλίμα ευρύτατων συναινέσεων. Είναι εφικτή μία συναίνεση πέραν της κυβερνητικής πλειοψηφίας, και μπορούμε να συζητήσουμε πώς μπορούμε να έχουμε το βέλτιστο νομοθετικό αποτέλεσμα» είπε.
Αποκρούοντας κατηγορηματικά τις κριτικές που ακούστηκαν από τα κόμματα της αντιπολίτευσης ότι το νομοθέτημα αυτό καθιστά τον υπουργό «παντοδύναμο», ο κ. Παππάς εξήγησε πως η μόνη αρμοδιότητα που μένει -επειδή η δημοπρασία θα γίνει από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης- είναι ο αριθμός αδειών και το τίμημα. «Η συλλογιστική είναι –λαι είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε κι άλλες συλλογιστικές- να πάμε σε βιώσιμα σχήματα», τόνισε.
Έθεσε δε το ρητορικό ερώτημα «γιατί ποια είναι η ρίζα των προβλημάτων της διαπλοκής;», για να απαντήσει «μη βιώσιμα σχήματα, δανεισμός, διαπλοκή με το τραπεζικό σύστημα και αλληλοδιαπλοκή με το πολιτικό σύστημα» και να απευθύνει την παραίνεση «αν αυτό δεν το αναγνωρίσουμε μεταξύ μας, δεν θα μπορούμε να πάμε σε μια κουβέντα σε ειλικρινή βάση».
Απέναντι στην κριτική ότι η κυβέρνηση χειρίστηκε το θέμα για να επηρεάσει τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς ώστε να εξασφαλίσει πολιτική υποστήριξη, ο υπουργός Επικρατείας, σε σκωπτικό τόνο, σχολίασε: «Αν αυτό ήταν το σχέδιο έχει αποτύχει παταγωδώς». Συμπλήρωσε, μάλιστα, ότι καμία από τις προηγούμενες κυβερνήσεις δεν παρεμποδίστηκε στο να εφαρμόσει τον φόρο τηλεοπτικών διαφημίσεων και να καταλογίσει τα τέλη τηλεοπτικών διαφημίσεων. «Συνεπώς, οποιαδήποτε κριτική ασκείται περί αδράνειας ή καθυστερήσεων δεν έχει βάση» είπε.
Για το ΕΣΡ, ο υπουργός Επικρατείας επισήμανε ότι πρέπει να δούμε το πώς αυτή τη διαδικασία ψήφισης του νομοσχεδίου θα θωρακιστεί διαδικαστικά: «Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι η ψήφιση του νομοσχεδίου δεν είναι παρά μόνο η απαρχή της καλής τακτοποίησης του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου, διότι έπεται ένας διαγωνισμός που είναι στην ευθύνη του ΕΣΡ. Θα πρέπει επίσης να υπάρχει και μια πρόνοια και της Βουλής ούτως ώστε αυτή η ανεξάρτητη Αρχή να είναι θωρακισμένη, και κυρίως ο διαγωνισμός ο οποίος θα προκύψει να μην είναι ευάλωτος από οποιονδήποτε θελήσει να τον προσβάλλει εκ των υστέρων, και να χρησιμοποιήσει ως επιχείρημα την νομιμότητα της σύνθεσης του ΕΣΡ» επισήμανε.
Σε απάντηση του ερωτήματος, που ετέθη στην Επιτροπή, για το εάν καταργηθεί η DIGEA ο κ. Παππάς ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία τέτοια περίπτωση, τονίζοντας όμως ταυτόχρονα ότι δικαιούται και το Δημόσιο να έχει το δικό του δίκτυο μεταφοράς του ψηφιακού σήματος.
Όπως μάλιστα υπενθύμισε, κατά την προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο υπήρξαν 12 ερωτήσεις, από όλες τις πτέρυγες της Βουλής, για περιοχές της χώρας οι οποίες δεν καλύπτονται με το ψηφιακό σήμα, και εξήγησε πώς «όλως τυχαίως δυστυχώς αυτές οι περιοχές αφορούσαν περιοχές ευαίσθητες για τα εθνικά θέματα, τη Θράκη, νησιά Ανατολικού Αιγαίου».
«Μήπως εδώ, λοιπόν, πρέπει να βγάλουμε ένα συμπέρασμα, ότι τα ιδιωτικά μονοπώλια στις μεγάλες υποδομές δεν είναι λειτουργικά και αποτελεσματικά και δεν διασφαλίζουν ότι η κοινωνία θα απολαμβάνει ένα απολύτως απαραίτητο αγαθό, που είναι η ενημέρωση;» έθεσε το ερώτημα.
Πάντως, ο κ. Παππάς εκτίμησε ότι το μεγαλύτερο μέρος των κριτικών παρατηρήσεων είναι δημιουργικό. Καλωσόρισε το γεγονός ότι στο θέμα της κατεύθυνσης, της ονομαστικοποίησης των μετοχών, αλλά και της πρόνοιας για την ασφαλιστική και την φορολογική ενημερότητα των σταθμών, υπάρχει συναίνεση και χαιρέτισε την πρόνοια όλων για τους εργαζομένους.
Στο σημείο αυτό, όμως, στηλίτευσε την αντιφατική κριτική που ασκείται, λέγοντας «εάν υπάρχει μέριμνα για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας, δεν μπορούμε ταυτόχρονα να γκρινιάζουμε ότι θα πιεστούν οι ιδιοκτήτες να κρατήσουν τους εργαζόμενους άρα θα υπάρχει ένα στοιχείο μη βιωσιμότητας». Όπως ωστόσο δεσμεύτηκε «μπορούμε και σε αυτό το θέμα να συνεννοηθούμε, λαμβάνοντας υπόψη και την κριτική του ΚΚΕ για τις διατυπώσεις που αφορούν στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας».
Ο κ. Παππάς, καλωσόρισε ακόμη και το ενδιαφέρον που επιδείχθηκε για τους περιφερειακούς σταθμούς, σημειώνοντας ότι θα μπορούν να μεταφέρουν το σήμα τους και να έχουν και επιλογή δικτύου, ενώ θα διαμορφωθούν ενδεχομένως και καλύτερες τιμές.
Καταλήγοντας την ομιλία του ο υπουργός Επικρατείας δεσμεύτηκε «να έχουμε λεπτομερή και τεκμηριωμένη απάντηση σε κάθε παρατήρηση, η οποία και την πραγματικότητα να αποτυπώνει και τις προθέσεις της κυβέρνησης, και να προχωρήσουμε σε πνεύμα συνεννόησης».